Samtalar med allmänheten om öppen vetenskap

Hallå där Richèl Bilderbeek, tillämpningsexpert i fylogenetik vid Uppsala universitet och del av gruppen Open Science Uppsala som ordnar offentliga samtal om öppen vetenskap.

11 december, 2023

Vad vill ni åstadkomma?
– Att folk ska hitta ett sammanhang av människor som gör öppen vetenskap, för att diskutera hur man gör det och även kritisera det.

Richèl Bilderbeek

Tillämpningsexpert i fylogenetik vid Uppsala universitet

Ni välkomnar både allmänhet och kritiker. Har de kommit?
– Vi har våra möten på stadsbiblioteket för att vara öppna för alla, även icke-forskare. 80 procent har varit forskare, men vi är i alla fall inte i universitetsbyggnadens elfenbenstorn. Våra besökare ställer absolut kritiska frågor.

Har du ett exempel på kritik?
– Är öppen vetenskap värt det? Tiden det tar. Det kanske inte ens är bra för din karriär.

Är det värt det, tycker du?
– Ja, för jag tycker att forskare får vara idealister: inte bara drivas av att göra karriär utan också göra världen bättre.

Vad har du själv fått för nytt perspektiv från samtalen?
– Min favoritpresentation handlade om en artikel om ett 50-tal forskargrupper som utgått från samma data och hypotes och ändå kommit till helt olika slutsatser. Och de var så säkra på sin sak. Det visar att vetenskap till och med är mer komplext än jag trott.

Talar det för eller emot öppen vetenskap?
– Både och. Är vi redo att göra vetenskapen ännu mer komplex? Om vi inte ens är överens utifrån samma data gör vi att vetenskapen verkar sårbar och svag. Är världen redo för det?