Så gör du det bästa av Zoomundervisningen

Kommunikation är A och O när du ska undervisa via Zoom. Lär känna ditt konto och dess funktioner ordentligt, och använd dem för att aktivera studenterna.

21 september, 2020
Jennie Aquilonius

Det går inte att bara flytta över undervisning från det fysiska klassrummet till videomötesverktyget Zoom. Det säger Ola Palm, adjunkt på lärarutbildningen vid institutionen för matematikämnets och natur­vetenskapsämnenas didaktik vid Stockholms universitet. 2019 var han pedagogisk ambassadör vid Centrum för universitetslärarutbildning vid lärosätet, och ledde ett utvecklingsprojekt där han stöttade sina kollegor i att använda digitala verktyg på ett pedagogiskt sätt.

Ola Palm

– För att skapa en trygg digital miljö där studenterna vågar prata öppet och lära sig behöver du göra kommunikationen tydlig och levande, säger Ola Palm.

Det kan vara svårt, fortsätter han, särskilt på en kurs med många studenter. För att aktivera dem brukar han använda sig mycket av chattfunktionen. Där kan studenterna också fråga och hjälpa varandra. Han brukar även uppmana dem att ha sin webb­kamera påslagen. När kroppsspråk och andra viktiga delar av kommunikationen försvinner behöver vi använda så många sinnen som möjligt. På distans försvinner många av de verktyg som han vanligtvis använder för att läsa av studenterna.
– Jag måste vara klumpigare och plumpt fråga rakt ut hur det går. Jag uppmanar dem att skriva tankar och frågor i chatten eller via Mentimeter, ett verktyg för interaktion som du kan koppla till Zoom.

Ett sätt att få igång en dialog och tvinga studenterna att ta ställning är att be dem svara ja eller nej, rätt eller fel, om olika påståenden. Det gör du genom att gå in i funktionen ”manage participants” i panelen längst ner i mötesfönstret och tillåta att deltagarna gör tummen upp eller ner.
– Då kan jag säga ”Stefan, du svarade nej, kan du berätta mer om hur du tänker runt det här?”.

Låt studenterna komma till dig med frågor
Du kan också dela in studenterna i mindre grupper för bikupor, diskussioner och grupparbeten genom så kallade break out rooms. Där har de möjlighet att trycka på en knapp och be om hjälp, och då kan läraren gå in i rummet.
– Men jag tycker att det är jobbigt med många grupper eftersom du inte ser vad som händer i alla rum. Därför har jag, i inställningar, gett studenterna möjlighet att hoppa mellan break out rooms och main room, då kommer de till mig, om de till exempel har frågor.

Kom ihåg, säger Ola Palm, att alla studenter inte har koll på Zoom. Ha gärna en uppvärmning där studenterna själva får testa saker som var chatten finns, hur de stänger av och sätter på mikrofonen samt hur de delar sin skärm. Att kunna se varandras skärmar är viktigt när de ska jobba tillsammans.

Skippa helst långa föreläsningar. Låt i stället studenterna se en film och ha sedan en frågestund eller gruppdiskussion i Zoom. Genom inspelningsverktyget kan du göra enkla filmer. Ju kortare och mer specifika desto bättre. Om du till exempel ska prata både om den associativa lagen och den kommutativa lagen i matematik är det bäst att göra två olika filmer. Om du inte nämner datum eller kurs kan du länka till filmen i flera kurser.
– Du kan också göra en liveföreläsning och spela in den i Zoom. Men tänk på att studenternas frågor räknas som personuppgifter enligt GDPR och då finns restriktioner för hur du lagrar och använder filmen, säger Ola Palm.

Jennie Aquilonius

Lär känna ditt Zoomkonto

Använd ditt universitetskonto, där finns fler funktioner än i gratisversionen. Gå igenom inställningarna och personifiera ditt konto. Det går att ställa in allt från att studenterna ska kunna dela filer med varandra till att en röst talar om när du börjar spela in.