Han gör succé på Youtube med sina filmer om kroppen

Mer än 730 000 visningar. Det är facit för de drygt 100 pedagogiska filmer om människokroppen som Agne Paulsson, adjunkt vid Högskolan Kristianstad, publicerat på Youtube. Men youtuber vill han inte kalla sig. I alla fall inte riktigt än.

23 oktober, 2018
Anders Jinneklint
Agne Paulsson spelar in sina filmer framför en green screen, en grön vägg där han kan lägga till valfri bakgrund på filmen.

Han har beskrivit blodtrycket med hjälp av en vanlig trädgårdsslang och låtit en petflaska och en kondom symbolisera en mänsklig lunga.

Filmerna om människokroppen har blivit en långt större succé än Agne Paulsson kunde ana när han publicerade sitt första Youtubeklipp 2013. Det var hans söner som föreslog att han skulle lägga ut film på Youtube, eftersom han ändå spelade in många föreläsningar.
– Jag provade och tänkte sedan inte mer på det. När jag tittade efter två år senare hade 2 000 personer sett filmen, berättar Agne Paulsson, som då bestämde sig för att göra filmer om hela människokroppen.

Används vid andra högskolor
Främsta målgruppen är de egna studenterna, men filmerna ses av många fler och hyllas via nätet.

”Dina videoklipp, vartenda ett, har gjort att jag förstått anatomin och fysiologin och tack vare dig klarade jag min tentamen”, skriver en följare.

Han får hälsningar från lärare vid andra högskolor som använder filmerna som undervisningsmaterial, ibland som obligatorisk punkt på kurslistan.
– Målet är att filmerna ska ge grundläggande kunskap – sedan kan studenterna sätta sig med boken.

Två timmars jobb per film
Agne Paulsson har en studio hemma, men använder oftast högskolans studio. Han utgår från en powerpoint eller ritar på whiteboard. Blicken är fäst i kameran och han förstärker budskapet med gester. Filmerna är omkring 15 minuter långa, men tar längre tid att producera.
– Om jag ska göra 15 minuters film om kraniet ska jag först göra en powerpoint, sedan spela in och klippa. Totalt blir det nog två timmars jobb och det gör jag på fritiden. Men sedan kan jag använda filmen i undervisningen på många kurser framöver.

Agne Paulsson vill inte kalla sig youtuber, ett stort begrepp, framför allt i dagens unga generation.
– När jag når en miljon visningar, sannolikt någon gång i början av nästa år, då kan jag börja kalla mig youtuber.

Anders Jinneklint

Agne Paulsson är sedan 20 år anställd som adjunkt vid Högskolan Kristianstad, där han undervisar i biologi. Han är utbildad sjuksköterska och lärare och började tidigt spela in föreläsningar när han undervisade på distans.