Båtburen adjunkt lever på spel

Marcus Toftedahls två stora intressen är dataspelsutveckling och att köra motorbåt. I båda fall är hans nya hemstad Skövde perfekt. Som adjunkt i medier, estetik, berättande, MEB, och doktorand på institutionen för informationsteknologi, bidrar han stolt till att sätta dataspelsutbildningarna i Skövde på världskartan. Under resans gång har han dessutom upptäckt Skövde som båtstad.

21 november, 2016
Anna Rehnberg
Marcus Toftedahl med Oculus Rift på huvudet och Minecraft som spel. I spel-labbet görs olika experiment med visualiseringstekniker inom VR.

Hjälten Link i spelet Zelda kastar sig handlöst utför ett stup men landar mirakulöst på viga fötter och fortsätter springa medan en man med ett par stora, kantiga glasögon på huvudet fokuserat bearbetar ett tangentbord.
– Jag testar vilka fördelar det finns med att använda VR-glasögon jämfört med att projicera spelvärlden på väggarna, säger Marcus Toftedahl entusiastiskt och tar av sig ett par gigantiska Oculus Rift VR-glasögon, i spel-labbet.

Virtual reality, VR, är den hetaste tekniken inom spelutveckling just nu. Genom att sätta på sig en VR-hjälm eller VR-glasögon får användaren en känsla av att fysiskt befinna sig i en virtuell miljö.
– Vi har alltid fingret i luften, men vi skyndar långsamt, säger Marcus Toftedahl. Utbildningarna har fått evolvera fram under 15 års tid.

De viktigaste kunskapsområdena inom dataspelsutveckling ges i treåriga utbildningar i design, programmering, ljud/musik, grafik samt game writing. Samarbetsprojekten mellan programmen är flera. För att förstå helheten får varje student lära sig tillräckligt mycket av alla inriktningar.
– Det är vår främsta styrka att man får lära känna hela spektrat på våra utbildningar. Det är vi ensamma om i världen.

Vetgirig och intresserad av det mesta
Helhetstänket inom spe

Anna Rehnberg

Marcus Toftedahl, 35 år, är doktorand inom det övergripande EU-projektet Gamehub Scandinavia, som syftar till att stärka Skagerrack-Kattegatt-Öresundsområdet som spelutvecklingsregion.
Han är också adjunkt i medier, estetik och berättande, MEB vid Högskolan i Skövde sedan 2011. Hans intressen är att spela spel tillsammans med andra, åka motorbåt och laga trerätters middagar på trangiakök.

Spel i Skövde

Det finns över 500 dataspelsstudenter vid Högskolan i Skövde.

40 procent av alla studenter som studerar spel på högskolenivå i Sverige gör det i Skövde.

Det finns ett 30-tal dataspelsföretag som sysselsätter cirka 200 utvecklare i Skövde.

Skövde är den fjärde största utvecklingsorten i Sverige när det gäller dataspel. Bara Stockholm, Malmö och Göteborg är större.

Var nionde människa på jorden har någon gång spelat ett dataspel som utvecklats i Sverige.

Källa Högskolan i Skövde