Bo Rothstein fick SULF-pris

17 december, 2003

– Jag är rörd och djupt och innerligt hedrad. Det kom som en total överraskning, sade Bo Rothstein, professor i statsvetenskap vid Göteborgs universitet, när han tog emot SULF-priset för akademisk frihet på Universitetslärarstämman.
Priset överlämnades av förbundsordförande Christoph Bargholtz, som gav en kort bakgrund till priset. Det inrättades av SULF:s styrelse år 2001 för att utdelas till en person eller organisation som har gjort utmärkta insatser för att främja akademisk frihet och autonomi, i Sverige eller internationellt.
Styrelsens motivering var: ”Bo Rothstein har rakryggat och konsekvent försvarat universitetslärarens oberoende och integritet. Han har i sina ställningstaganden inom akademin och i den offentliga debatten argumenterat för betydelsen av oberoende universitetsundervisning och fri forskning.”
Prissumman är 15 000 kronor.