Nedskärningar slår mot studentservice och undervisning

Studieavgifter och låneräntor tär på brittiska studenters ekonomi. De som studerar på lärosäten med krisande ekonomi är inte alltid nöjda med vad de får för pengarna.
– Jag borde använt studieavgiften till att starta en egen firma i stället, säger Gulnaaz Kaur.

19 juni, 2024
Magnus Hartman
Gulnaaz Kaur, till vänster, tycker inte att alla hennes lärare på utbildningen i marknadsföring har varit tillräckligt skickliga. Hennes kurskamrat Harleen Matharu önskar sig mer av staden Coventry.

Quan Nguyen kommer släntrande från studenternas kafeteria, på gott humör efter att just ha tagit sin examen vid Coventry University. Som ingenjör med inriktning mot bilindustrin hoppas han få jobb i grannstaden Birmingham.

Han är medveten om universitets dåliga ekonomi och tycker sig ha sett bevis på det genom försämringar i den administrativa servicen till studenterna.
– Den nya lärplattformen fungerar inte som den borde, säger Quan Nguyen.

Som internationell student betalade han 16 000 brittiska pund (cirka 215 000 svenska kronor, reds anm.) i studieavgift under första läsåret och därefter cirka tio procent mer de nästkommande åren.
– Det är billigare än att studera vid ett universitet närmare London, men för att klara ekonomin har jag ändå jobbat som servitör på en vietnamesisk restaurant ett par kvällar i veckan, säger Quan Nguyen.

Studenten Quan Nguyen tycker att den administrativa servicen till studenter har försämrats.

Gulnaaz Kaur tycker inte att alla hennes lärare på utbildningen i marknadsföring har hållit måttet.
– Många saknar pedagogisk erfarenhet och är inte tillräckligt kunniga. Om jag hade vetat det skulle jag ha använt studieavgiften till att starta en egen firma i stället, säger hon.

Gulnaaz Kaur ser fram emot att börja jobba hos sin pappa, som är fastighetsmäklare i Dubai.

Hennes kurskompis Harleen Matharu är inhemsk student och bor hemma hos sin mamma i Coventry. Hon önskar att stan hade mer att erbjuda för studenter.
– När vi vill gå på en bar eller göra något annat roligt åker vi ofta in till Birmingham, säger Harleen Matharu.

Evelina Edfors

Evelina Edfors-kronika