Urpremiär för opera om Macchiariniskandalen

Turerna kring kirurgen Paolo Macchiarini har getts stort utrymme i media det senaste årtiondet. Nu får skandalen även en plats i fiktionen genom den nyskrivna operan Mytomania som sätts upp på Göteborgsoperan.

12 oktober, 2023
Nora Lorek
Operan Mytomania är inspirerad av skandalen kring Paolo Macchiarini och spelas på Göteborgsoperan under hösten.

– Hela den här berättelsen är ju som en film eller opera i sig, säger regissör Clara Svärd.

Hon sitter i operahusets personalmatsal. Det är drygt en vecka innan premiär och dagen har vigts åt repetition på stora scenen.

Clara Svärd blev involverad i arbetet med operan Mytomania redan 2019. Då var planen att premiären skulle ske 2021, något som pandemin satte stopp för. Men det ser inte Clara Svärd som något större problem.

– Operan handlar om det allmängiltiga förhållandet till sanning och verklighetsbeskrivning. Det har inte blivit mindre aktuellt sedan 2021, tvärtom finns det ännu mer att plocka ifrån nu, säger hon.

Clara Svärd,

regissör Mytomania

Macchiarini är inspirationskällan
Paolo Macchiarini är inspirationskällan till operan, men Clara Svärd är tydlig med att det inte är ett återberättande av skandalen.

– Däremot finns det inslag som publiken säkert kommer att känna igen från verkligheten.

Den största utmaningen i arbetet har hon funnit i gestaltningen av huvudkaraktären, den manipulativa kirurgen Francis. Clara Svärd har behövt reda ut hans drivkrafter och förstå när och varför han vill ljuga.

– Själva verket tar en stark ställning till varför han har den här narcissistiska läggningen. Genom inre dialoger med hans döda mamma får vi nycklar till varför han beter sig så här. Min utmaning har legat i att gestalta det på ett rättvist sätt.

Några bord bort från Clara Svärd sitter Mytomanias tonsättare Paula af Malmborg Ward och dirigenten Andreas Hanson. De sitter böjda över en pärm med notblad och samtalar om dagens genomdrag.

– Det arbetas in i sista stund med en produktion, säger Clara Svärd.

Lockar ny publik
Historiens inspirationskälla verkar locka en ny publik att besöka operahuset.

– Det bokas gruppbiljetter från arbetsplatser som inte vanligtvis ringer och bokar. Jag vet att ett stort gäng från Nämnden för prövning av oredlighet i forskning kommer hit, det är väldigt roligt, säger Clara Svärd.

Vilka känslor hoppas du att publiken lämnar operan med?

– Mitt mål är alltid att göra en bra show som får folk att känna sig bortskämda och sedda. Det finns inga ambitioner att göra en bättre värld, det känns övermäktigt.

Sätts upp på Göteborgsoperan

Mytomania är en nyskriven svensk opera inspirerad av Macchiarini-affären.

Operan handlar om Francis, en kirurg som nått stjärnstatus tack vare sin banbrytande forskning. Men Francis liv är ett luftslott, forskningen är en bluff och patienter dör. Samtidigt går han i parterapi med sin fru och inleder en affär med terapeuten.

Mytomania är skriven av tonsättaren Paula af Malmborg Ward och librettisten Kerstin Perski. Joachim Bäckström spelar rollen som den manipulativa kirurgen Francis.

Operan spelas mellan 8 oktober och 9 november.

Nummer 3, 2024
Nummer 4, 2023