Så engagerar du i den digitala undervisningen

Med interaktiva moment som ”Gissa brottet” försöker Tova Bennet göra sin digitala undervisning mer engagerande. I våras fick hon Juridiska föreningen i Lunds pedagogiska pris, och här delar hon med sig av sina tips.
Tova Bennet

Tova Bennet är doktorand och undervisar i bland annat straffrätt vid Juridicum i Lund. Hon tyckte övergången till distans i våras var utmanande.
– Undervisning är för mig mycket ett samspel med studenterna. Jag brukar också anpassa föreläsningarna efter studenternas frågor och vad man i olika grupper tycker är extra svårt. Jag brukar också improvisera ganska mycket i stunden.

När lärosätena tvingades ställa om på grund av coronapandemin tog hon med sig det förhållningssättet.
– Vid omläggningen till digital undervisning försökte jag göra lite mer utförliga Powerpoint-bilder och livesände mig själv samtidigt som jag visade bilderna.

Dessutom hade hon plattformens chattfunktion igång så studenterna kunde skriva frågor till henne.
– Det är utmanande att hålla föreläsningen och samtidigt hålla koll på chatten. I slutet av terminen provade jag också på att ha igång ljudet så att studenterna kunde räcka upp handen och jag kunde ge dem ordet. Liksom chatten fungerade det förvånansvärt bra, studenterna kunde hålla god ton och hjälpa till att svara på varandras frågor.

Utvärdering och quiz
Tova Bennet tog också med fler interaktiva moment från den vanliga undervisningen.
– I lärplattformen finns ett undersökningsverktyg där man kan ställa frågor så studenterna kan svara ja eller nej, eller få svarsalternativ. Det använder jag för att utvärdera under kursens gång. Jag använder det också för att aktivera studenterna. I Gissa brottet-momentet brukar jag använda olika exempel på förändringar i vad som är kriminaliserat. Jag lägger upp det som ett quiz, och ger lite ledtrådar så får de gissa vilket brott det är.

Tova Bennet anser att det är en bra idé att blanda olika typer av interaktion.
– Det som är svårast att få till digitalt tycker jag är diskussionsmomentet, alltså där studenterna ställer frågor och man i klassrummet får möjlighet att gå djupare.

Undervisar flera tillsammans
Tova Bennets tips är att teamteaching fungerar bra, det vill säga att flera lärare undervisar tillsammans.
– I våras hade vi en frågestund varje fredag där min kollega och jag livesände. Vi satt på ett kontor, drack lite kaffe och pratade om olika rättsfall och olika ämnesrelaterade frågor. Vi diskuterade med varandra och hade samtidigt på chatten så att studenterna kunde ställa frågor som vi med jämna mellanrum tog upp.

En sådan session pågår kanske 45 minuter, följt av en paus och sedan en halvtimme till.
– Det är utmanande att hålla ihop strukturen och se till att det inte blir för pratigt samtidigt som det är improviserat med utrymme för studenternas frågor. Så vi hade en lista med olika frågor som vi ville ha en fördjupad diskussion om, men sedan genomförde vi samtalet ganska spontant.

Flera lärare i lärarlaget testade metoden så den blev ett återkommande moment under kursen.
– Vi gjorde det dels för att studenterna skulle lära känna oss lärare lite bättre och även fylla en social funktion. Men framför allt för att få till det fördjupade diskussionsmomentet som annars försvinner i det digitala, enligt min upplevelse, säger Tova Bennet.

Fotnot: När detta publiceras har Tova Bennet precis disputerat.


Kategorier: Metod, Digitala verktyg, Pedagogik