15 excellenscenter ska kasta nytt ljus på komplexa frågor

En rejäl skjuts för den konstnärliga forskningen om politiska föreställningar av världen och för forskning om levande system under stress. Det är vad två av Sveriges 15 nya excellenscenter ska bidra med.

23 september, 2024
Flera personer hjälps åt att lägga pussel i form av en glödlampa.
Forskare från olika discipliner ska samverka inom de 15 nya excellenscentren.

Med start i år får 15 nya excellenscenter fyra till sex miljoner kronor vardera av Vetenskapsrådet under fem år. Gemensamt för dem är att forskare från olika discipliner ska samlas under ett tema.

Centrum för konst och det politiska imaginära är ett nytt samarbete mellan HDK-Valand – Högskolan för konst och design vid Göteborgs universitet – och Kungliga Konsthögskolan i Stockholm. Excellenscentret är unikt även internationellt sett, menar konstprofessorn Mick Wilson som leder satsningen för HDK-Valands del.

Han ser det som ett kvitto på att den konstnärliga forskningen har nått en viss mognad i Sverige, men också som en nödvändig förändring från att det främst har varit individuella doktorandprojekt som drivit fältets utveckling.
– Centrumet kommer att skapa en gemensam forskningshorisont, ett bredare ramverk inom vilket forskare från olika länder, institutioner och kontexter kan bidra till utvecklingen och en plats där lärare och forskare kan främjas, säger Mick Wilson.

Tvärvetenskapligt samarbete
Han understryker att det politiska imaginära i centrets fokus inte handlar om det falska eller icke-existerande, utan om hur uppbyggda föreställningar bidrar till upplevelsen av vår verkliga värld och vad som är möjligt i den. Han tar föreställningen om en nation som exempel. Den kan göra att vi känner att vi hör ihop med människor vi inte alls känner – och främlingskap med andra.

Föreställningars betydelse, och vad som händer om vi förändrar rådande föreställningar, utforskas inom olika discipliner och konstformer.

Med excellenspengarna i ryggen ser Mick Wilson fram emot att centrets konstnärliga forskare nu ska kunna delta i tvärvetenskapliga sammanhang på liknande villkor som kollegor från andra discipliner, och få en infrastruktur från vilken det blir lättare att också söka internationell finansiering.

Mediciner och klimat
Vid Umeå universitet finns Icelab etablerat sedan tidigare. Det är en plats för möten mellan modellerare och empiriska forskare inom olika ämnen. Genom sitt nya excellenscenter har labbet skapat ett gemensamt forskningsfokus: universella mekanismer för hur levande system hanterar stress.

Forskningsfrågorna kan handla om hur bakterier i en kropp hanterar antibiotika eller hur grödor hanterar torka – forskning med syfte att ta fram bättre mediciner eller möta klimatförändringarna.
– Systemen ser olika ut, men har gemensamt att de kan hantera stress. Annars skulle de inte finnas. Så vad är det som gör dem bra på det, och hur mycket kan man stressa dem innan de slutar att fungera? säger Martin Rosvall som är professor i fysik och centrets projektledare.

Han och kollegorna är obekväma med termen excellenscenter, och skämtar om att i stället vara ett ”center av medelmåttighet”.
– Vi vill göra den bästa möjliga forskningen, men tror att man misslyckas om man sätter sig på höga hästar. För att lyckas krävs både att tänka stort och att våga testa nya idéer.

Därför är en trygg forskningskultur viktigt i Icelab. Deras mantra är en nyfiken uppmuntran till en kollegas delade idé: ”Yes, and …?”.

15 olika teman

Detta är de nya excellenscentrens teman:

– cellulär cancerterapi

– geometri och fysik

– det mörka universumet och framtagning av ny teknik

– sociologi och datavetenskap

– social och affektiv neurovetenskap

– antropocenhistoria

– människans förhistoria

– livets kemiska mekanismer

– gemensamma drag i membrannära molekylära interaktioner

– den vikingatida världen