Robin Herbert, som nyligen disputerade vid Umeå universitet, beskriver sig som hållbarhetsforskaren som blev företagsekonom. I sin avhandling har han undersökt varför svenskar köper elbilar och hur marknadsföringen av fordonen kan förbättras, vilket i förlängningen skulle kunna bidra till minskade utsläpp från transportsektorn.
För att kartlägga läget har han gjort två enkäter, en bland svenskar som äger elbil privat och en bland kommunanställda som kör elbil i jobbet. 
– En viktig slutsats är att de som kör elbil på jobbet har större chans att få ett privat intresse för elbilar än de som inte har elbil på jobbet.
”…de som kör elbil på jobbet har större chans att få ett privat intresse för elbilar än de som inte har elbil på jobbet.”
Något som förvånade honom var att det i båda grupperna fanns en rätt stor andel, runt 25 procent, som inte var så intresserade av miljöfrågor. Bland de som köpt elbil privat kunde annat vara viktigare, som intresse för ny teknologi och design.
Robin Herbert menar att studien bland annat visar att elbilsproducenter i Sverige och globalt bör sälja hårdare mot företag och organisationer, där en enda kund innebär stora volymer sålda bilar, plus att de anställda som kör bilarna sedan kan bli sugna att köpa elbil även privat. Men det gäller också att segmentera kundgrupper, då miljöfrågan inte engagerar alla.
– Där gäller det att hitta andra försäljningsargument kring låg driftskostnad, ny teknologi, design och liknande. 
Avhandlingen
Titel: Sustainable consumption in the electric vehicle context: Investigating the effects of norms, branding, and spillover.
Ämne: Företagsekonomi.
Lärosäte: Umeå universitet.
Disputationsdatum: 10 oktober 2025.
											
								
								
								
								