Vid Stockholms universitet bereds för närvarande en utredning som bland annat föreslår en omorganisation av estetisk undervisning i lärarutbildningen. Befintliga lärarresurser för estetiska ämnenas didaktik föreslås förläggas till den institution som har ansvar för förskollärarprogrammet och grundlärarprogrammet med inriktning mot fritidshem. Förändringen skulle skapa förutsättningar för ett tätare samarbete mellan lärare i estetiska ämnen och programmens övriga lärare, vilket skulle stärka utbildningarnas kvalitet.
Stefan Helgesson
Dekan, Stockholms universitet Foto: Sören Andersson
Yvonne Svanström
Dekan, Stockholms universitet Foto: Sören Andersson
Förslaget står i kontrast till vad som Ketil André Thor Thorgersenskriver i sin debattartikel i Universitetsläraren den 14 november. Han menar att universitetet raderar ut kostsamma delar av lärarutbildningen, de estetiska och konstnärliga. Så är inte fallet. Förslaget skulle inte innebära att all estetisk verksamhet tas bort.
Artikelförfattaren anför också att förslaget skulle innebära att all undervisning av kvalificerade musik- och bilddidaktiker ska strykas i framtidens lärarutbildning. När det handlar om bild- och musikdidaktik föreslår utredningen att ett samarbete etableras med Konstfack och Kungliga musikhögskolan; ett samarbete som liknar det samarbete som universitetet redan har med GIH i ämnet idrott. Tilläggas kan att ämnena bild respektive musik i ämneslärarutbildningen redan ges av de två fackhögskolorna.
Artikelförfattaren har dock rätt, det är kostsamma läroprocesser. Förklaringarna till detta är flera, men en är att Stockholms universitet inte får ersättningsbelopp motsvarande konstnärlig prislapp. En annan förklaring finns i det låga söktrycket till flera av utbildningarna. Stockholms universitet erbjuder 20 utbildningsplatser varannan termin i inriktning musik i grundlärarprogrammet fritidshem, men platserna fylls inte. Den här hösten går fyra studenter den valbara kursen i bild i grundlärarprogrammet med inriktning mot årskurserna 4–6.
Utredningen pekar på en långsiktig lösning på både kvalitativa och ekonomiska utmaningar inom lärarutbildningarna. Det är dock viktigt att betona att utredningen innehåller en rad förslag på olika åtgärder som är föremål för en noggrann beredning och några beslut är inte fattade.
Stefan Helgesson,
dekan på humanistiska fakulteten, vicerektor för det humanvetenskapliga området, Stockholms universitet
Yvonne Svanström,
dekan på samhällsvetenskapliga fakulteten, vicerektor för det humanvetenskapliga området, Stockholms universitet