Europadomstolen prövar fallet med Macchiarinis visselblåsare

Europadomstolen har beslutat att pröva om Sverige har levt upp till Europakonventionens krav om effektivt skydd gällande repressalier mot visselblåsare. Fallet rör forskarna som slog larm om kirurgen Paolo Macchiarini.

19 oktober, 2023

De forskare som visselblåste om kirurgen Paolo Macchiarinis forskning och operationer, klandrades senare i Karolinska institutets granskning. KI bedömde att de fyra forskarna var medskyldiga till Macchiarinis forskningsfusk.

– Utan oss skulle det inte ha blivit någon rättegång mot Paolo Macchiarini, säger Oscar Simonson, en av visselblåsarna.

Nekats prövning i tre instanser
Det är Centrum för rättvisa som sedan 2018 har drivit ärendet genom tre instanser, där forskarna har nekats prövning. Förvaltningsrätten i Stockholm kom 2019 fram till att KI:s beslut, det vill säga att de fyra forskarna bidragit till Macchiarinis forskningsfusk, var något som inte gick att överklaga. Även Kammarrätten avvisade rätten till prövning och Högsta Fförvaltningsdomstolen valde också att inte ta upp fallet.

Oscar Simonson är givetvis nöjd med att Europadomstolen tar sig an fallet. Bara fyra procent av anmälningarna dit tas upp till prövning. Men han understryker att det väsentliga inte handlar om honom och de tre andra forskarna.

– Det är en mycket större fråga, som gäller rätten att få försvara sig mot anklagelser vilket har bäring på hela det svenska samhället, när det i praktiken råder överklagandeförbud.

Han påpekar att visselblåsarna är de enda kopplade till Macchiarini-skandalen som har klandrats av KI, bestraffats och fått sparken.

Rektor avgick
Dåvarande rektor Anders Hamsten har inte ställts till svars, han avgick självmant i februari 2016. Inte heller chefer vid Karolinska sjukhuset, nuvarande NKS, som ansvarade för beslut om Macchiarins operationer har klandrats.

– De har, liksom Hamsten och de forskare som stöttade Macchiarini, kunnat fortsätta sina karriärer, säger Oscar Simonson.

Europadomstolen har nu begärt att svenska regeringen ska komma med svar under våren 2024, därefter kan det ta upp till två år innan Europadomstolen fattar sitt beslut.