Från Uppsala till Jupiter efter 15 års arbete

Hallå där Jan-Erik Wahlund, forskare vid Institutet för rymdfysik i Uppsala. Du är huvud­ansvarig för instrumentet Radio and plasma wave investigation, RPWI, som nu är på väg mot Jupiter.

23 maj, 2023
Pelle Bouveng
Jan-Erik Wahlund

Hur kändes det att vara på plats i Franska Guyana och bevittna uppskjutningen 14 april?
– Det var väldigt mäktigt med ett kraftigt brakande ljud. Jag trodde nästan himlen skulle falla ner. Men nu är den europeiska rymdsonden Juice på väg mot Jupiter och dess isiga månar Europa, Callisto och Ganymedes.

Hur länge har du arbetet med RPWI?
– Sedan 2008. Det har varit en lång process och 2013 bilda­des ett konsortium med 15 olika institut i nio länder med upp­emot 200 personer involverade.

Vad gör RPWI?
– RPWI består av tio olika sensorer som huvudsakligen mäter elektriska och magnetiska fält samt kall joniserad gas. Vi är ganska säkra på att det finns underjordiska oceaner med saltvatten på åtminstone två av de tre månar vi ska undersöka. Med vårt instrument kan vi se strukturen på dessa oceaner.

Hur lång tid tar resan?
– Åtta år. Men vi rullar inte tummarna. Vi måste lära oss hur instrumenten fungerar i praktiken och kommer göra mätningar när vi till exempel åker förbi vår måne och Venus.

Visst är det ytterligare ett svenskt instrument med på resan?
– Ja, två av de totalt tio instrumenten är utvecklade med Sverige som bas. Vårt samt ett annat utvecklat vid Institutet för rymdfysik i Kiruna.

Pelle Bouveng