Uppåkra Arkeologiska Center satsar på Minecraft

Hallå där Karin Nilsson, verkställande ledamot i Stiftelsen Uppåkra Arkeologiska Center, som blivit en avatar i dataspelet Minecraft.

17 februari, 2023
Avataren Karin Nilsson

Hur kommer det sig?
– Uppåkra har en arkeologi­skola som ska väcka barns nyfikenhet för vetenskap. Vi har också ett samarbete med Microsoft som äger Minecraft, och det blev en dialog om att utveckla en dataspelsversion av platsen.

Hur gick det till?
– Vi involverade barnen som tyckte att vi skulle utgå från det nutida Uppåkra. När de kommer hit i spelet möts de av våra avatarer, bland annat arkeologer, som tar emot barnen och guidar dem.

Karin Nilssons avatar i Minecraft.

Vad kan barnen göra i spelet?
– De kan till exempel bygga upp hur de föreställer sig den stora hallen, som i vår ska börja grävas av Lunds universitet. Barnen får vägledning från våra arkeologer och vårt vetenskapliga råd.

Vilka vänder sig Uppåkra till i Minecraft?
– I vår arkeologiskola går femteklassare så det är barn i ungefär den åldern, när man kommit in på järnåldern i historieundervisningen i skolan.

Hur har det fungerat?
– Vi lanserade oss i Minecraft i oktober 2022 och tycker det har fungerat väldigt väl. Vi ser att många skolor har laddat ner materialet och jobbar med det.

Vad händer härnäst?
– Det ska bli spännande att följa vilka bilder barnen lägger upp och jämföra med forskningsresultaten. Uppåkra var ju ett maktcentrum i över 1 000 år och när hallen blir utgrävd kommer vi troligen att behöva skriva om historien för Östersjöregionen.