Student i Uppsala varnas efter fusk med ChatGPT

Disciplinnämnden vid Uppsala universitet har varnat en student som fuskat med hjälp av ChatGPT. Det är det första kända fallet där en student fällts för att ha använt chatboten, visar Universitetslärarens genomgång.

10 februari, 2023
Linus Hellerstedt
En student vid Uppsala universitet har varnats av disciplinnämnden, efter att hen erkänt fusk med den omdiskuterade chatboten ChatGPT.

Studierektor vid en institution vid Uppsala universitet anmälde att studenten misstänks ha använt otillåtna hjälpmedel för att slutföra tre inlämningsuppgifter på en kurs som omfattar fem högskolepoäng.

Efter att studenten konfronterats med en misstanke om fusk, erkände hen att de skriftliga inlämningsuppgifterna lösts med hjälp av chatboten ChatGPT.

Får varning
Disciplinnämndens utredning kom fram till att studenten ”försökt vilseleda vid bedömning av studieprestation” genom att använda sig av ChatGPT för att slutföra examinationen.

Nämnden väljer att ge studenten en varning snarare än en avstängning från studierna, med motiveringen att inlämningsuppgifterna där hen använt chatboten bara var en liten del av examinationen. Examinationen bestod av ytterligare tio inlämningsuppgifter.

Universitetsläraren har gått igenom beslut från lärosätenas disciplinnämnder sedan årsskiftet, och fallet vid Uppsala universitet är det första där en student fälls för att ha fuskat med ChatGPT. I skrivande stund har strax över hälften av disciplinnämnderna hittills lämnat ut sina beslut.

Fler ärenden på gång
Ordförande för disciplinnämnden vid Malmö universitet, Per Hillbur, har dock tidigare sagt att ärenden relaterade till chatboten är på ingång.

Diskussionen kring ChatGPT, som lanserades i december av AI-företaget OpenAI, har varit livlig inom högskolesektorn, vilket Universitetsläraren har skrivit om tidigare.

I forum för högskolefrågor i sociala medier diskuteras hur lärare ska förhålla sig till studenter som använder en chatbot vid inlämningsuppgifter.

Mikael Wiberg, professor i interaktionsdesign och informatik vid Chalmers respektive Umeå universitet påpekade då för Universitetsläraren att han redan tagit emot inlämningsuppgifter där studenter hänvisar till att de använt sig av ChatGPT.
– I och med att användning av den här sortens AI-verktyg är så pass ny har vi ingen formulerad praktik i hur man ska se på det, sade han.

Studenten som varnats vid Uppsala universitet har till och med 23 februari möjlighet att överklaga disciplinnämndens varning.

Linus Hellerstedt

FAKTA. VAD ÄR CHATGPT?

ChatGPT kan beskrivas som en kombination av artificiell intelligens och chatbot. GPT står för Generative pretrained transformer, som är en typ av maskininlärningsteknik som används för textgenerering.

ChatGPT är utvecklad av företaget OpenAI, som är baserat i San Francisco i USA. Utvecklingen av chatboten finansieras delvis av Microsoft.