Så tycker riksdagspartierna om högskolan

Hur vill de politiska partierna styra över högre utbildning och forskning? Vilka satsningar och prioriteringar vill de göra? Inför valet i höst kartlägger Universitetsläraren de åtta riksdagspartierna och intervjuar deras företrädare på området.

9 juni, 2022
Linus Hellerstedt
Riksdagspartiernas talespersoner inom högskole- och forskningspolitik. Övre raden från vänster: Fredrik Christensson (C), Pia Steensland (KD), Maria Nilsson (L) och Camilla Hansén (MP). Nedre raden från vänster: Anna Ekström (S), Lars Hjälmered (M), Ilona Szatmári Waldau (V) och Patrick Reslow (SD).

Under våren har Universitetsläraren löpande intervjuat riksdagspartiernas talespersoner inom högskole- och forskningspolitik. Så tycker de om högskolan:

Fredrik Christensson (C): Centerpartiet vill se fler fristående högskolor

Pia Steensland (KD): Kristdemokraterna vill skapa tryggare anställningar i högskolan

Maria Nilsson (L): Liberalerna vill grundlagsskydda den akademiska friheten

Camilla Hansén (MP): Miljöpartiet vill se bättre villkor för studenter och lärare

Lars Hjälmered (M): Moderaterna vill prioritera bland forskningsresurserna

Anna Ekström (S): Socialdemokraterna vill förändra hur universitetslärare och studenter möts

Patrick Reslow (SD): Sverigedemokraterna vill att lärosätena ska få bestämma mer själva

Ilona Szatmári Waldau (V): Vänsterpartiet vill förändra hur högskolan finansieras

Linus Hellerstedt