Staten vill ändra villkor för lärare och doktorander

Arbetsgivarverket, AGV, vill förändra arbets­tids­avtalet för lärare och doktorander, medan Saco-S fokuserar på ett mer hållbart arbets­liv i avtalsförhandlingarna som nu pågår.

13 november, 2020
Kajsa Skarsgård
Större möjligheter för arbetsgivaren att anpassa fördelningen mellan forskning och undervisning är Arbetsgivarverkets argument för att ändra arbetstidsavtalet. Men avtalet är flexibelt redan i dag, menar facket.

Saco-S och AGV har ett avtal för anställda inom staten som löper tillsvidare och det var tre år sedan det sist var uppe för förhandling. Något som förvånade SULF i de yrkanden som AGV har lagt fram är viljan att utmönstra de särskilda arbetstidsbestämmelserna för lärare (i praktiken lektorer, professorer och andra grupper som lokalt kategoriseras som lärare) och doktorander.

Anna Falck

Enligt AGV:s chefsförhandlare Anna Falck vill verket inte ta bort lärarnas årsarbetstid. I stället handlar det om att arbetsgivaren ska få större möjlighet att anpassa fördelningen mellan undervisning och forskning till verksamhetens behov.
– Det kan vara en situation där det finns tillgängliga lärare, men de kanske inte är tillgängliga för undervisning för att de jobbar med forskning. Att ha en mer flexibel lösning kan vara viktigt för att lärosätena ska kunna ta till sig nya kurser och utveckla verksamheten, säger Anna Falck.

I övrigt vill AGV till exempel ta bort rätten till lön vid ledighet i samband med flytt och examen, liksom rätten till ersättning för läkarvård och läkemedel. Perioden för huvudsemesterns förläggning vill AGV förlänga med två månader till maj–september, och AGV vill minska chefers uppsägningstid från sex till fyra månader. Bakgrundsbilden som AGV målar upp till sina yrkanden är en svensk ekonomi på avmattning och drabbad av pandemin.

Ett mer hållbart och digitaliserat arbetsliv
Robert Andersson, SULF:s förhandlingschef, menar att arbetstidsavtalet för lärare och doktorander redan ger ett stort utrymme för anpassning till verksamheten. Han beskriver den röda tråden i Saco-S yrkanden som förändringar för ett längre och mer hållbart arbetsliv som dessutom är mer digitaliserat och kräver fler individuella lösningar.
Till exempel vill Saco-S ge anställda samma försäkringsskydd när de jobbar hemifrån som från kontoret, och öka möjligheterna till enskilda överenskommelser mellan den enskilde och arbetsgivaren. Förbättrade villkor för visstidsanställda är en återkommande fråga som Saco-S nu lyfter igen. Saco-S vill också göra en översyn av postdoktoravtalet, liksom ha bättre pensioner och bättre stöd vid omställning.

Kajsa Skarsgård