Totalt beslutade lärosäten om disciplinåtgärder mot 1 326 studenter 2018, enligt en rapport från Universitetskanslersämbetet, UKÄ. 80 procent straffades med avstängning, övriga med en varning. En liten minoritet av ärendena handlade om förfalskning av dokument, störning av verksamheten eller sexuella trakasserier.
Mälardalens högskola och Södertörns högskola är de lärosäten som vidtagit disciplinåtgärder mot störst andel studenter (1,08 procent av antalet helårsstudenter). De toppade listan redan 2011, och har i olika sammanhang bjudits in av UKÄ för att tala om sitt aktiva arbete mot fusk.
Bristande kunskap kan ligga bakom
Men trots det redan väletablerade arbetet ökar disciplinärendena också vid Mälardalens högskola, berättar Cristina Pérez, högskolejurist och föredragande i lärosätets disciplinnämnd.
Hennes personliga reflektion och erfarenhet är att studenterna som anmäls ofta har bristande kunskap om akademiskt skrivande och akademiska förhållningssätt.
– Jag tror att vi behöver ta ett bredare grepp kring vad de har med sig för förkunskaper från gymnasiet, säger hon.
De anmälda studenterna känner sig ofta också väldigt stressade.
– De har befunnit sig i en sådan situation att de inte sett någon annan utväg för att klara av momentet, eller i plagiatfall kanske inte ens förstått att de har gjort fel, säger Cristina Pérez.
Kan förlora studiemedel och bostad
Simon Edström, vice ordförande för Sveriges förenade studentkårer, SFS, och tidigare studentledamot i KTH:s disciplinnämnd, delar hennes bild.
– Om man inte klarar sin tenta eller uppsats kan man förlora studiemedel och sin bostad, det kan vara en väldigt pressad situation, säger han.
Han poängterar vikten av att lärosätena är tydliga i sin information till studenterna om vad som är otillåtet handlande och dess konsekvenser.
En kvarglömd mobil i fickan på en tentamen kan leda till avstängning.
– Många blir förtvivlade över att det kan bli så stora konsekvenser, men det är jätteviktigt för rättssäkerheten och legitimiteten av hela utbildningssystemet.
Simon Edström påpekar att den juridiska statusen är otydlig för utbytesstudenter och de som studerar på uppdragsutbildning eller ett basår. Detta utgör ett glapp i regelverket som skapar rättsosäkerhet.