Nätverksträffar bra stöd för arbetslösa forskare

Trygghetsstiftelsen har startat nätverksträffar för forskare som avslutar eller har avslutat sin anställning och söker en ny lösning. Träffarna har hittills arrangerats på fyra orter.

29 maj, 2019
Genom nätverksträffar hjälper Trygghetsrådet forskare vidare i karriären. (Personerna på bilden har ingen direkt koppling till artikeln.)

Tanken bakom nätverksträffarna är att deltagarna ska få stöd och gemenskap i hur de ska ta sig vidare till ny sysselsättning.
– När vi träffar forskare ser vi att de många gånger är ganska ensamma, isolerade och osäkra inför vidare vägval, säger Marianne Berggren, rådgivare vid Trygghetsstiftelsen och en av initiativtagarna till nätverksträffarna.

– Vi har tydligt sett att de behöver hitta fram till varandra eftersom de har så likartade funderingar och behov oavsett forskningsinriktning.

Identifierar behov
Verksamheten har varit igång sedan slutet av förra året och så här långt har det byggts upp grupper i Stockholm, Norrköping, Göteborg och Uppsala. Grupperna har cirka åtta till tio deltagare och sätts samman med blandade forskningsområden och lärosäten. Nätverksgrupperna träffas vid fyra tillfällen.
– Som rådgivare har jag rollen som processledare och koordinator. Vid första mötet får deltagarna presentera sig och lära känna varandra samt identifiera och dokumentera gemensamma behov.

Sociala medier
Deltagarna prioriterar därefter de områden de vill jobba med på nätverksträffarna. Rådgivaren leder tre av de fyra träffarna.
En träff driver gruppen själv, i syfte att underlätta för gruppen att fortsätta träffas på egen hand efter de fyra schemalagda träffarna.
– Oftast tar någon på sig rollen och ansvaret att driva gruppen vidare via Linkedin och andra sociala medier, för fortsatt nätverkande.

Marianne Berggren berättar att deltagarna generöst delar med sig av erfarenheter och tips om nästa steg i karriären.
– Det är en fördel att de kommer från olika områden och inte konkurrerar!

Trygghetsstiftelsen arran­gerar parallellt med nätverksträffarna också seminarier och rekryteringsträffar.
Det är Trygghetsstiftelsens rådgivare som rekommen­derar och anmäler deltagarna till nätverksträffarna.

Trygghetsstiftelsen stöttar statsanställda som blir av med jobbet till ett nytt arbete eller annan sysselsättning. Den bildades av arbetsgivare och fackförbund 1990.