Karolinska institutet, Försvarshögskolan och Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH, var först ut i UKÄ:s nya lärosätestillsyn. Den granskar regeltillämpningen inom sex områden: tillgodoräknande, studentinflytande, kurs- och utbildningsplaner, kursvärderingar, anställning av personal samt överklagande och klagomål.
UKÄ ger samtliga lärosäten bakläxa i de fall där studentrepresentation saknas i beslutsfattande och beredande organ med betydelse för studenternas utbildning och situation, liksom där rutiner för samråd saknas när en enda person bereder och fattar beslut.
GIH, och framför allt Försvarshögskolan, behöver dessutom vidta åtgärder för att fullt ut följa reglerna kring kursutvärderingar. Högskolorna brister bland annat i tillgängliggörandet av resultaten och i återkopplingen kring vidtagna åtgärder.
Jämställda grupper
UKÄ vill också att de tre lärosätena i sina anställningsordningar klargör att det krävs synnerliga skäl för att göra avsteg från regeln om jämställd representation i grupper som ger förslag på vilka sökande som bör komma i fråga för en lärar- eller professorstjänst.
Den nya metoden för tillsyn, som utgår från lärosätenas styrdokument och redogörelser liksom stickprov, ersätter de tidigare platsbesöken.
De tre granskade lärosätena berättar för Universitetsläraren att de är positiva till förändringen, vilken innebär en starkare koppling till andra processer för kvalitetsutveckling.
Birgitta Edenius är kvalitetshandläggare vid GIH. Hon säger:
– UKÄ:s ökade fokus på det faktiska genomförandet underlättar utvecklingen av ett kvalitetssystem som kan fungera i praktiken. Det vill säga: hur gör högskolan egentligen för att planera–genomföra–analysera–åtgärda och återkoppla den verksamhet som bedrivs så att regelefterlevnad och god kvalitet uppnås.
Försvarshögskolan hade gärna sett generösare tidsramar för inrapporteringen av underlag.