Hög tid att avskaffa stipendier för postdoks

Postdoktorer med stipendier har stora luckor i det sociala skyddsnätet, de flesta kan inte få ersättning när de är sjuka eller föräldralediga. SULF och Naturvetarna kräver nu att stipendierna avskaffas.

28 maj, 2018

Fackförbunden SULF och Naturvetarna lyfter nu villkoren för postdoktorer med stipendier.
Postdoktorer som har stipendium som enda försörjningsform är en utsatt grupp framför allt eftersom de absolut flesta saknar ett försäkringsskydd som täcker inkomstbortfall vid sjukdom och föräldraledighet.

Vid Uppsala universitet har man gjort en genomgång av villkoren för stipendiater och även funnit att stipendiaternas villkor är ungefär likartade vid andra lärosäten.
– Det finns många problem med stipendier. Stipendiaterna kan exempelvis inte få a-kassa och de tjänar inte in någon pension, säger Robert Andersson, SULF:s förhandlingschef.

Varierande regler
Varje stipendiefinansiär har sina egna regler. Ett exempel är en finansiär vars försäkring ger stipendiaten ersättning vid sjukskrivning. Men bara upp till 4 480 kronor per månad.

Ett annat exempel är en finansiär som erbjuder att stipendiet ”kan eventuellt förlängas 3 månader vid föräldraledighet”.
– Det blir ett jämställdhetsproblem att man inte har möjlighet att vara föräldraledig med en rimlig anställning – många postdoks är i familjebildande ålder, säger Andreas Nyström, Naturvetarnas förhandlingschef för offentlig sektor.Naturvetarna och SULF kräver nu att finansiering av postdok med stipendium avskaffas och att alla postdoktorer ska vara anställda.
– Stipendier i stället för lön skapar en situation med ett A- och ett B-lag som forskar på våra lärosäten, säger Andreas Nyström.

Sedan är det en annan sak hur man ska komma åt problemet.
– Forskarutbildningen är formaliserad, så där kan man sätta upp regler som gäller för alla. Men postdok är oreglerad och då är frågan om man måste ändra skattelagstiftningen så att det inte ska gå att betala ut skattefria stipendier som man gör i dag, säger Robert Andersson.

Frågan uppmärksammas i Almedalen
SULF och Naturvetarna kommer att uppmärksamma frågan på ett seminarium i Almedalen den 4 juli. Dit kommer rektor vid Uppsala universitet och prorektor vid Karolinska institutet. Även representanter för den politiska nivån är inbjudna.
– Det blir bra att få deras syn på det här och vad de tänker göra åt problemet på hemma­plan. Jag har svårt att tro att någon kan försvara systemet med stipendier och hävda att de vill ha det kvar, säger Robert Andersson.

Osynliga i statistiken

– Postdoktorer som finansieras med stipendier är till stor del osynliga i lärosätenas statistik, eftersom de varken är anställda, doktorander eller studenter.

– SULF och Naturvetarna har dock fått fram uppgifter från två lärosäten.

– Uppsala universitet har 122 postdoktorer med stipendium, varav 87 personer inte kommer från Sverige. Antalet anställda postdoktorer vid Uppsala universitet har de senaste åren varit omkring 200 personer, med en svagt uppåtgående trend. Under 2016 fanns 227 anställda postdoktorer vid universitetet.

– Vid Karolinska institutet fanns det vid undersökningstillfället 964 postdoktorer. Därav hade 32 procent (312 personer) stipendier och 68 procent (652 personer) anställning, varav sex postdoks anställda genom EU-programmet Marie Curie.