Mångmiljonbelopp saknas i finansieringen av Max IV

Det saknas i dag minst 60 miljoner kronor i årlig finansiering av Max IV. Men det är inget som huvudsekreteraren i Rådet för forskningens infrastrukturer, RFI, professor Björn Halleröd ser som ett olösbart problem.

21 december, 2017
Björn Forsberg
Driftskostnaderna för Max IV utanför Lund beräknas från och med 2019 att bli cirka 470 miljoner kronor per år. Foto: Roger Eriksson, ESS

– Det är en komplicerad process med finansiering av den här typen av forskningsanläggningar och det är inte ovanligt att man behöver jaga nya pengar, säger Björn Halleröd, som just nu jobbar med att få ihop finansieringen.

Men det finns också ett värsta tänkbart scenario.
– Får vi inte ihop tillräckligt med pengar så får vi banta driften.

Max IV-laboratoriet är ett svenskt nationellt laboratorium beläget i Lund, och med Lunds universitet som värduniversitet, för forskning med hjälp av synkrotronljus. Det invigdes i juni 2016 och beräknas fullt utbyggt ta emot mer än 2 000 forskare årligen, som forskar inom bland annat materialvetenskap, struktur­biologi, kemi och nanoteknologi. I dag arbetar drygt 200 personer vid anläggningen.

Max IV har löpande finansiering fram till och med 2018. Man räknar med att driftskostnaderna från och med 2019 kommer att ligga på cirka 470 miljoner kronor per år. 310 miljoner har Vetenskapsrådet lovat att bidra med för perioden 2019–2022, med en preliminär fortsättning för 2023–2026.

”En realistisk budget”
Vetenskapsrådet har också låtit utländska experter granska budgeten. De har kommit fram till att det är möjligt att spara fem till tio procent. Men det är inte en besparing som Björn Halleröd ser som ett förstahandsalternativ.
– Vi vill ha en realistisk budget som ger bra utrymme att bedriva forskning.

De resterande 160 miljonerna hoppas därför Björn Halleröd finansiera med att Lunds universitet bidrar med 50 miljoner årligen och att Lunds universitet tillsammans med andra forskningsuniversitet bidrar med sammanlagt ytterligare 50 miljoner årligen, enligt en fördelningsnyckel.

Då återstår cirka 60 miljoner kronor per år att finansiera.
– Vi för diskussioner med Vinnova, och även andra intressenter, om att de också ska vara med och bidra. Och jag hoppas och tror att vi löser det här, säger Björn Halleröd.

Björn Forsberg