Klimatforskare i Alaska söker nya vägar framåt

Politiseringen av klimatförändringarna slår extra hårt mot Alaska där de både är ett akut faktum och ett viktigt vetenskapsfokus. Med nya ord och vinklar försöker forskarna fortsätta sitt arbete.

19 april, 2017
Kajsa Skarsgård
Christina Sjögren
– Oavsett varför klimatförändringarna sker är det viktigt att vi mäter dem, så vi försöker prata om klimat­intelligens, säger Robert McCoy, chef för Geophysical Institute vid University of Alaska Fair­banks.

En sprillans ny satellitdisk tronar på taket till Geophysical Institute vid University of Alaska Fairbanks. Varje dag flyger 14 satelliter över staden och data om jorden laddas då ner här för att användas av forskningsvärlden. Satellitdisken är Nasas, men sedan president Trump presenterade sitt budgetförslag står det klart att programmen som fokuserar på vår egen planet ska bantas.
– Storleken på nedskärningarna förvånade mig. Ett helt decennium av arbete kanske inte får någon fortsättning och för National Oceanic and Atmospheric Administration, NOAA, kan budgeten bli förödande, säger institutets chef Robert McCoy.

Lierar sig med försvaret
När han pratar om klimatförändringarna kallar han dem för ”global changes”.
– Vi håller på att ändra fokus i våra ordval. Om ”klimatförändringar” inte genererar någon finansiering måste vi hitta andra vägar för att fortsätta göra samma sak.

En annan väg framåt är att liera sig mer med forskningsavdelningarna inom försvaret, och inte minst inom flottan där Robert McCoy själv jobbat. Försvaret ska få mer pengar och för flottan är det en säkerhetspolitisk och praktisk nödvändighet att USA har kunskap om hur den globala uppvärmningen påverkar haven.

Snabbanalyser om klimatförändringarna
En byggnad bort ligger International Arctic Research Center, IARC. Där pågår program med klimatdrabbade samhällen för att samla in data och för att stödja anpassningen till de nya villkoren. Detta kan ryka tillsammans med Nasas och NOAA:s pengar.
John Walsh, IARC:s forskningschef, vill därför se fler siffror på klimatförändringarnas kostnader, och så fort människor drabbas av extremväder vill han att forskare går ut med snabbanalyser om klimatförändringarnas roll i händelsen.

Nya forskningsfinansiärer kan hittas inom industrin. Ironiskt nog var det nyligen ett oljebolag som sökte IARC:s kunskap om havsisens utbredning och framtid inför ett beslut om transportvägar till Asien.
– Företaget kommer att fatta ett beslut hur som helst, så det är bättre att det är välinformerat, säger John Walsh.

Kajsa Skarsgård
Christina Sjögren