Stipendier möjliggjorde internationellt symposium

När den uppskattade professorn Marianne Thormählen skulle gå i pension ville kollegorna göra något särskilt. Tack vare flera stipendier kunde de arrangera ett internationellt symposium.

13 februari, 2017
Björn Forsberg
Professor Marianne Thormählen knyter korsett på Birgitta Berglund under den senares föreläsning ”The Brontës, the Corset and the Condition of England”.

Det var Sara Håkansson, universitetslektor i engelska vid Lunds universitet, som tillsammans med lektors­kollegerna Kiki Lindell och Birgitta Berglund kom fram till att ett symposium med internationella gäster skulle vara ett perfekt sätt att tacka av professor Marianne Thormählen.

Men de saknade pengar för att genomföra idén. Inte för att det skulle bli särskilt dyrt eftersom alla föreläsare ställde upp utan arvode. Fast resor, hotell och mat kostar trots allt.
Så de tre sammansvurna började söka pengar från olika stiftelser. Samtidigt gällde det att hålla planerna hemliga för Marianne Thormählen.
– Jag har väl aldrig pratat med henne så lite som jag gjorde den perioden. Det är svårt att ljuga, säger Kiki Lindell.

Tre stiftelser beviljade
Efter ett tag fick de besked från tre olika stiftelser att de hade beviljats pengar: Elisabeth Rausings minnesfond, Kungliga Humanistiska Vetenskapssamfundet i Lund och Kungliga Vitterhetsakademin.
– Fjorton dagar innan symposiet berättade vi för vår professor vad som var på gång, och det var första gången som jag har sett henne helt mållös, säger Sara Håkansson.

Den 25 maj 2016 ägde symposiet rum. Och i det tryckta program med rubriken ”Is Known To Be The Wisest Woman” kan man läsa om en intensiv dag. Bland de tolv programpunkterna återfinns föredrag av professorerna Dinah Birch från University of Liverpool och Thomas Vargish från United States Air Force Academy.
– Det var ett symposium med internationella forskare som vår avgående professor uppskattade mycket och som samtidigt gagnade hela fakulteten och Lunds universitet, säger Kiki Lindell.

Sara Håkansson säger att det är bra att det finns pengar i form av stipendier att söka.
– Det var inte heller några  krångligheter att söka pengarna.

Björn Forsberg

Nummer 3, 2024