Hallå där Susanne Malmgren…

... ansvarig på Akademiska hus för att förverkliga uppdraget från regeringen att bygga student- och forskarbostäder.

8 juni, 2016
Kajsa Skarsgård

Vad ser du för fördel med att Akademiska hus börjar bygga bostäder?
– Genom att själva bygga och äga studentbostäder kan vi intensifiera vårt arbete för att främja bostadsbyggandet. Vi riktar in oss på att använda marken omkring och på våra campusområden för att skapa internationellt konkurrenskraftiga miljöer där man vill bo, studera och arbeta.

Vad är planen för att ge fler studenter och forskare någonstans att bo?
– Vi ska bygga ett varierat segment av bostäder och se till att det finns utemiljöer och allt som gör en bostad attraktiv. Lärosätena pekar framför allt på behovet av bostäder till forskare och internationella studenter.

Hur ser samarbetet med lärosätena ut?
– Vi har redan en bra dialog med lärosätena i vår roll som hyresvärd och vissa har vi gjort campusplaner med. Vi lyssnar på lärosätenas behov och försöker sedan presentera bra idéer utifrån det.

Akademiska hus har fått kritik för hyresnivåerna på lärosätenas lokaler. Vad gör ni för att bygga bostäder som studenter har råd att bo i?
– Vi tittar mycket på vilken yta och kvalitet vi ska ha i förhållande till in- och utflyttning. Avkastningen på bostäderna ska matcha risken och eftersom trycket på bostäder är stort är det inte en särskilt stor risk. Vår etta på 21 kvadrat­meter vid KTH kommer att kosta 4 900 kronor i månaden, de andra hyresvärdarna ligger högre.

Kajsa Skarsgård