Helene Hellmark Knutsson
KU-anmäld för budgethantering

Helene Hellmark Knutsson har anmälts till konstitutionsutskottet för ”anmärkningsvärt” agerande i samband med riksdagens budgetbeslut. I anmälan skriver Betty Malmberg (M) om ministerns ”uppseendeväckande omsvängning”.

2 februari, 2016
Mikael Lundgren/regeringskansliet
Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning
Helene Hellmark Knutsson (S), minister för högre utbildning och forskning. Foto: Mikael Lundgren, regeringskansliet

Mer specifikt gäller KU-anmälan att ministern för högre utbildning och forskning dagen efter att budgeten hade klubbats i riksdagen drog tillbaka de 303 miljoner kronor som enligt budgetbeslutet skulle ha använts till kvalitetshöjande insatser vid högre utbildning. (Se tidigare artikel Högskolans kvalitetspengar omfördelas till migration.)

Budgeten antogs i riksdagen 17 december, den 18 december skrev Hellmark Knutsson i mejl till samtliga lärosätens ledningar att de 303 kvalitetsmiljonerna, ”tillsvidare inte görs tillgängliga för universiteten och högskolorna under 2016”.
Men riksdagen och utbildningsutskottet fick inget veta, information om förändringen kom i stället på omvägar.

”Förändras knappast till nästa dag”
”Att riksdagen inte fick information om regeringens omsvängning före budgetbeslutet, trots att ministern rimligen före budgetbeslutet måste ha bestämt sig för att skicka ovannämnda meddelande till lärosätena, måste anses som anmärkningsvärt”, skriver Betty Malmberg i anmälan.

Malmberg menar att Sveriges ekonomi knappast förändras från en dag till nästa och hävdar därför att ministern tagit sitt beslut redan innan budgeten klubbades och skriver bland annat följande: ”Jag vill påstå att de ekonomiska förhållandena inte ens hade ändrats från den 10 december, då betänkandet justerades i utbildningsutskottet”.

”Ytterst förvånande”
Att regeringar (oavsett politisk färg och sammansättning) tenderar att runda riksdagen kan kallas en samtidspolitisk trend och Malmbergs KU-anmälan beskriver den principiella problematiken: ”En utgångspunkt för vårt parlamentariska system är att regeringen ska verkställa riksdagens beslut. Det är därför ytterst förvånande att statsrådet på detta sätta agerar i strid med detsamma”.

Malmberg ser det också som ”uppseendeväckande” att mejlet  från ministern till lärosätena som alltså skrevs den 18 december inte diariefördes i utbildningsdepartementet förrän den 26 januari. Av mejlväxlingen mellan Malmberg och registrator vid departementet framgår att diarieföring sker först dagen efter att Malmberg frågat efter handlingen.

Ingen kommentar i dagsläget
Från utbildningsdepartementet meddelar Maria Soläng, pressekreterare hos Hellmark Knutsson, att ministern i dagsläget inte har någon kommentar till KU-anmälan, utan avvaktar KU:s kommande hantering, där Malmbergs anmälan är en i raden av ett rekordstort antal KU-anmälningar mot regeringen.

Mikael Lundgren/regeringskansliet