Vad tycker du om kongressen?

SULF:s kongress går in på sin andra och sista dag. Universitetsläraren frågade tre ombud om deras intryck och förväntningar.

20 november, 2015
Håkan Lindgren
  1. Hur är det att vara här?
  2. Vad har du för förväntningar?
  3. Vilken är den viktigaste frågan på kongressen?

Kristina Hildebrand Högskolan i Halmstad

Kristina Hildebrand
Högskolan i Halmstad
Lektor i engelska
Saco-S- och SULF-ordförande i Halmstad
Andra kongressen

1. Det är en väldigt central del av det fackliga arbetet, att kunna prata med varandra och kunna göra sin röst hörd.
  2. Att vi ska dra upp vettiga riktlinjer som är relevanta för arbetet på fältet.
  3. Det som är specifikt för kongressen är att det är ett tillfälle att knyta ihop oss på fältet med styrelse och kansli så vi kan vara överens om vart vi är på väg.

Gabriella Höstfält SU

Gabriella Höstfält
Vikarierande lektor vid specialpedagogiska institutionen
Medlem i Saco-rådet och SULF-styrelsen vid universitetet
Andra kongressen

1. Bara bra, bättre än förra gången då jag var helt ny.
  2. Mina förväntningar är att det är väldigt formellt, med motioner och att fatta beslut. Jag tycker det är viktigt att vara en del i den demokratiska processen, alla andra alternativ är mycket sämre.
  3. Att vi bevakar att anställningsvillkor och tjänsteförordningar följs, alltså de traditionella fackliga frågorna. Men också det internationella samarbetet och solidariteten och att vi inte bara ser till våra egna fördelar.

Andre Leblanc HiG

André Leblanc
Högskolan Dalarna
Lektor i franska
Ordförande i SULF och vice ordförande i Saco-S vid högskolan
Femte kongressen

1. Det är alltid bra att återsamlas och träffa kollegor från hela landet och kunna utväxla idéer och diskutera olika åsikter. Hittills är det jättebra stämning.
  2. Att motionerna ska leda till djupare diskussioner i utskotten. Jag tror att det är bättre förutsättningar för det nu än på min första kongress för 15 år sedan.
  3. Hur modeller för fördelning av anslag fördelas för att vi ska få bra villkor för både forskning och undervisning. Och hur vi kan föra ut vårt budskap och påverka politiskt.
Håkan Lindgren