”Akademiska hus har tagit ut överhyror”

Att regeringen ska dra in 6,5 miljarder från Akademiska hus har väckt starka känslor inom akademin.
– Det är ett kvitto på att Akademiska hus tagit ut överhyror, säger SULF:s chefsutredare Karin Åmossa.

7 oktober, 2015
Åke E:son Lindman
Arkitekturhögskolan
Om Akademiska hus fortsatt kommer att ha så höga hyror slår det mot kärnverksamheterna, forskning och utbildning, menar Karin Åmossa, SULF:s chefsutredare. På bilden: Arkitekturskolans nya byggnad på KTH campus i Stockholm.

När det avslöjades att regeringen planerar att dra in 6,5 miljarder kronor från Akademiska hus för att täcka kommande budgethål blev upprördheten stor på många håll i högskolevärlden (DN.se 25 september).
Till de 6,5 miljarderna ska läggas den vanliga årliga vinstutdelningen från Akademiska hus till staten på 1,45 miljarder. De nästan åtta miljarderna kommer från lärosätenas verksamhet, från hyror de betalat till Akademiska hus.
Under många år har det från universitet och högskolor riktats kritik mot att de hyror som Akademiska hus satt är alldeles för höga.

– Om regeringen anser det möjligt att plocka ut så stora vinster som man nu vill göra då är det så enkelt att hyrorna är för höga. Man kan se det som ett kvitto på att alla som kritiserat Akademiska hus höga hyror har haft rätt. Det finns ingen annan slutsats man kan dra, säger Karin Åmossa.

Hon menar att om Akademiska hus fortsatt kommer att ha så höga hyror slår det mot kärnverksamheterna, forskning och utbildning.

– Det ger risk för sämre arbetsmiljö för lärare och forskare, man kanske till exempel tvingas sitta i kontorslandskap något som blir alltmer vanligt eftersom lärosätena måste jaga billigare lokaler.

Urholkar resurserna ytterligare
Karin Åmossa anser att om stora belopp ska dras in från Akademiska hus borde pengarna i stället gå tillbaka till kärnverksamheten i form av högre ersättningsbelopp till utbildning och högre basanslag som gör att lärosätena långsiktigt kan planera forskning och se till att man har forskningsanknytning i utbildningen.

– Ersättningsbeloppen för utbildningen har urholkats de senaste decennierna genom produktivitetsavdraget. Att plocka ut så här mycket pengar ur sektorn är att urholka resurserna ytterligare.

I det här fallet ger regeringen med ena handen och tar med den andra, menar Åmossa.

– Om man jämför proportionerna så har regeringen beslutat att tillföra en dryg halv miljard till forskning och förstärkning av högre utbildning. Men man tänker ta 6,5 miljarder från Akademiska hus, det är 13 gånger mer som man plockar ut från verksamheten än som man tillför den. Det känns inte försvarbart, säger Karin Åmossa.

Läs också genmäle från utbildningsdepartementet: ”Inga överhyror i Akademiska hus”

Åke E:son Lindman