Tre ”utslitna” professorer vill skapa egen akademi

Många emeriti vill fortsätta forska, men långt ifrån alla har en plattform för sin verksamhet. Det vill nu tre professorer ändra på genom att starta Strömstad akademi som ska bestå enbart av pensionerade professorer.

1 augusti, 2008

Strömstad akademi är tänkt som ett i huvudsak virtuellt universitet. Det ska kunna ge akademisk tillhörighet och vara en plattform för pensionerade men aktiva forskare inom hela det akademiska fältet.
– Vi menar att professorer som fyllt 65 inte lever upp till epitetet emeritus eller emerita. Du kanske inte känner till det, men på latin betyder emeritus utsliten. Men vi är inte utslitna. Vi kan ha många år som forskare framför oss. Och man behöver då en akademisk tillhörighet, när man ska publicera sig eller delta i internationella konferenser.
Det säger Lars Broman, professor emeritus i fysik vid Högskolan Dalarna och en av upphovsmännen till idén om Strömstad akademi. De andra två som står bakom initiativet är Erik Hofrén, professor emeritus vid Linköpings universitet och Aadu Ott, professor emeritus, Göteborgs universitet.
Emeriti behandlas mycket olika, en del känner sig efter pensionen inte hemma på sin gamla institution, och är kanske inte heller välkomna. Men många vill inget hellre än att fortsätta sin vetenskapliga verksamhet.
– Jag tror att en särskild akademi kan vara positivt för emeriti. Känner man stöd av en organisation har man möjlighet att skapa mera än om man inte har det. Med det stödet i ryggen skulle många emeriti kunna bli mera aktiva, säger Lars Broman.
Han tror att många också gärna skulle vara handledare för en forskarstuderande.
– Det kan fungera via Strömstad akademi även om en doktorand ju måste höra till ett existerande universitet, och ha en formell handledare där.
Lars Broman påpekar att Strömstad akademis legitimitet helt beror på vilka som kommer att engagera sig i det.
– Vårt rykte kommer att bero på hur duktiga och internationellt erkända forskare som är med. Det är vi själva, människorna, som kommer att vara styrkan i organisationen och inte själva organisationen.

Fast punkt i verkligheten
Strömstad akademi är tänkt att fylla en rad funktioner för de deltagande emeriti, som att få plats på en akademisk hemsida, www.sa.se, och en akademisk mejladress fornamn.efternamn@sa.se, postadress och växeltelefon i Strömstad, rätt att använda namnet Strömstad akademi vid publicering av vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar samt debattartiklar. Dessutom möjlighet att ge ut rapporter i akademins skriftserier med publicering på nätet.
Lars Broman säger att idén har mottagits väl i Strömstad.
– Vi har varit och hälsat på i Strömstad och pratat med kommunstyrelsens arbetsutskott och fått klart positivt gensvar. De ser gärna att vi har Strömstad som hemadress.
Det betyder naturligtvis inte att akademin ska bygga ett stort hus i Strömstad, utan Strömstad akademi blir i huvudsak ett virtuellt universitet. Men tanken är att det ska finnas en fast punkt i verkligheten. Medlemmarna i Strömstad akademi ska ha möjlighet att tillbringa perioder i Strömstad för egen forskning och skrivande och tillfälle till tvärvetenskaplig samvaro, samt möjlighet att arrangera symposier och konferenser.
– Vi kan tänka oss mötesrum och arbetsplatser i Strömstad och en skrivarstuga på Koster, säger Lars Broman.
Vem ska betala?
– Tanken är att den som installeras som professor vid Strömstad akademi får förbinda sig att betala en ganska låg månatlig kostnad. Någon summa går inte att säga idag, men några få hundralappar bör räcka.
Förhoppningen är att Strömstad kommun kommer att bjuda på en del service, som kontorsplatser med datorer, datorservice och plats på kommunens webbserver.
–Vi tror att kommunen kommer att ställa en eller ett par arbetsplatser till förfogande. En av idéerna är att man ska kunna åka hemifrån ett tag och vara där och forska.
Däremot räknar Lars Broman med att professorerna i Strömstad akademi själva står för eventuella personalkostnader.
–Om vi exempelvis ska ha en sekreterare på deltid är det en kostnad som akademin får stå för själv.

Strömstad är perfekt
Frågan är varför just Strömstad är en lämplig plats.
– Strömstad är perfekt för sådan här verksamhet. Det är mycket symbolik, staden ligger nästan mitt i Skandinavien, och vid det stora världshavet.
Lars Broman lyfter också fram en rad praktiska omständigheter som gör Strömstad till en lämplig plats.
– Det är en attraktiv stad belägen mitt emellan två av Skandinaviens största städer, Göteborg och Oslo, och med rimliga förbindelser med både Stockholm, Uppsala och Öresundsregionen.

Goda logimöjligheter
Där finns bra infrastruktur med bibliotek, butiker och restauranger. Och inte minst har Strömstad goda logimöjligheter, utom under en kort period på högsommaren då turistrycket är som störst.
Vad som nu kommer att hända beror på hur stort intresset är för en Strömstad akademi. Det måste till en minsta kritisk massa av medarbetare för att visionen ska bli verklighet.
– Men vi känner oss övertygade om att den här idén med en virtuell akademi går att förverkliga, säger Lars Broman.
De tre initiativtagarna ska nu försöka sprida idén på olika sätt och ett tänkbart nästa steg är ett symposium i Strömstad i början av hösten. Den som är intresserad av Strömstad akademi kan kontakta Lars Broman i Falun, Lbr@teknoland.se.

PER-OLOF ELIASSON