Konst och vetenskap lockade stor publik

Årets konst- och vetenskapsfestival lockade 10 000 besökare. Ändå hade den krympt sedan sist. men att arrangera den i Konserthuset mitt i Stockholms innerstad fick många att nyfiket titta in.

16 december, 2004

Första gången en konst- och vetenskapsfestival, ”Spelplan Stockholm”, hölls var för två år sedan. Arrangör var Stockholm Arts and Science AB och bland de medverkande bland andra KTH. Då satsades närmare 30 miljoner kronor på arrangemanget. I år hade budgeten slimmats till drygt fem miljoner kronor. Nivån hade alltså sänkts och att jämföra de två festivalerna är att jämföra äpplen med päron.
–De som trodde att vi skulle göra samma grej i år igen blev kanske inte så imponerade. Men vi som förstått att det är två olika saker tycker det blev jättebra, säger Anders Flodström, ordförande för Stiftelsen för Vetenskapsinformation (SVI) och rektor på KTH.

Närmast en succé
SVI och KTH var huvudsponsorer för årets festival, Arts & Science. Medverkande var förutom KTH Balettakademien, Danshögskolan, Dramatiska Institutet, Konstfack, Konsthögskolan, Musikhögskolan, Operahögskolan, Dramaten, E.L.D Mälardalens dansensemble, Stockholms konserthus, IVA, Vetenskapsakademien och Vetenskap & Allmänhet.
Anders Flodström låter riktigt nöjd när han berättar om festivalen som ägde rum sista helgen i september. Den blev närmast en succé anser han. Närmare 10 000 personer tog sig till konserthuset.
–Jag pratade med chefen för konserthuset som var mycket nöjd och menade att de sett folk de aldrig brukar få se i konserthuset. Han syftade på alla ungdomar, säger Anders Flodström.

Blinkande ljusslingor
När festivalen öppnade på fredagskvällen stod ungdomar och rökte utanför på konserthustrappan, hela huset blinkade av ljusslingor och de som gick förbi kunde tro att konserthuset hade öppnat nattklubb. Ganska otippat var det tvärvetenskap som lockade.
Men målet var bestämt redan innan. Det skulle bli ”typ coolt”. I alla fall var det så Anders Flodström beskrev det när han intervjuades i IVA-aktuellt några månader innan festivalen.
–Jag vet inte om jag tycker att det är cool, men jag gillar det, säger Linus Johannesson.
Han är student på Danshögskolan och deltog under fredagen i streetdansuppträdandet. Ett av flera liveuppträdanden som drog storpublik. På streetdansen var det fullsatt, men lika populär var modevisningen. Den gav ett exempel på hur samarbetet över gränserna kan bli något riktigt bra. Konstfacks studenter stod för designen, medan materialteknologer från Kungliga Tekniska Högskolan, KTH, hade tagit fram materialet. Kläderna ska senare i år visas på en internationell modetävling i Frankrike.
Linus Johannesson berättar att han lärt sig oerhört mycket av att samarbeta med studenter på KTH.
–Danshögskolan och KTH är två helt olika världar. Vi har två helt olika sätt att tänka och närma oss ett problem. Vi dansare började förberedelserna fyra månader innan, medan de kom igång för en månad sedan. Men det är kul att samarbeta över gränserna och jag tror att båda skulle kunna få ut mycket av varandra, säger Linus Johannesson.
Och det var just det festivalen handlade om: att väva samman konst och vetenskap. Linus Johannesson menar att dans är matematik, bara rytmen för att ta ett exempel.
–Dansare räknar ju alltid till åtta. Men om datatekniken användes mer inom dans tror jag att man skulle kunna gå väldigt långt. Då skulle man kunna jobba mycket mer med tekniskt koreograferade scener.
Festivalens tvärvetenskapliga samband var ganska basala.
–Vi tror att vi kan väcka ett intresse för tvärvetenskap om vi visar upp den på ett mer lättillgängligt sätt, säger Anders Flodström.
Men konst- och vetenskapsfestivalen bjöd ändå på mycket och den visade inte bara det senaste inom musiken, dansen och modet, utan även inom dataspel.

Ett spöke i grottan
Ett av lockbetena var det nya dataspelet som Centrum för användarorienterad IT-design på KTH tagit fram. I Aulinsalen, stod en grupp besökare och viftade, hojtade och simmade i luften. De spelade ”Ghost in the cave” som är ett dataspel som styrs av känslouttryck. Dataspelet har fått stor uppmärksamhet och datorn kan avgöra om en person är glad, ledsen eller arg. Känslorna kan beskrivas matematiskt och på så sätt uppfattas av datorn.
För er som missade den lovade Anders Flodström att göra sitt bästa för att det ska bli en festival även nästa år.

LOTTA FOLCKER