Djalalis fru: ”Ministrarna säger att de inte har tid”

Två svenskar frigavs i en fångutväxling med Iran i helgen. Men tidigare KI-forskaren Ahmadreza Djalali är kvar i iranskt fängelse. Hans fru Vida Mehrannia har demonstrerat utanför utrikesdepartementet sedan i lördags.

19 juni, 2024
Linus Hellerstedt
Vida Mehrannia och Amnesty demonstrerar utanför utrikesdepartementet.
Vida Mehrannia (femma från vänster i bild) har demonstrerat utanför utrikesdepartementet sedan i lördags. Här tillsammans med representanter från bland annat Amnesty.

Den svensk-iranska forskaren Ahmadreza Djalali har suttit fängslad i Iran sedan 2016. När de frigivna svenskarna Johan Floderus och Saeed Azizi landade på Arlanda i lördags kväll fanns han dock inte med på planet. De båda fångutväxlades mot den iranske medborgaren Hamid Noury, som är dömd för grovt folkrättsbrott och mord av svensk domstol.

Vida Mehrannia, Ahmadreza Djalalis fru, har sedan dess demonstrerat utanför utrikesdepartementet i Stockholm för att få till ett möte med utrikesminister Tobias Billström (M) eller statsminister Ulf Kristersson (M). Det har hon inte fått än.
– Nej, de säger att de inte har tid att möta mig just nu, säger hon till Universitetsläraren.

Under torsdagseftermiddagen stod hon utanför departementet tillsammans med ett trettiotal andra, bland annat representanter från Amnesty. Demonstrationen blev dock snabbt avbruten av ett regnoväder. Hon kommer att återvända under fredagen, säger hon.

I en ljudinspelning som Vida Mehrannia gjort via telefon, och som SVT publicerar, säger Ahmadreza Djalali att han känner sig övergiven och ställer sig frågande till varför han inte ingick i fångutväxlingen. I inspelningen vänder han sig direkt till statsminister Ulf Kristersson.
”Herr statsminister, du bestämde dig för att lämna mig kvar med stor risk att bli avrättad. Du lämnade mig hjälplös här”, sade han.

Ahmadreza Djalali

Efter att ljudinspelningen publicerats förhördes Ahmadreza Djalali i fängelset och får nu inte ringa telefonsamtal till familjen i Sverige längre, säger Vida Mehrannia.
– De stängde av hans möjlighet att ringa och nu vet jag inte när jag får möjlighet att prata med honom igen.

”De stängde av hans möjlighet att ringa och nu vet jag inte när jag får möjlighet att prata med honom igen.”

Hon ifrågasätter varför regeringen inte gjorde mer för att Ahmadreza Djalali skulle vara en del av fångutväxlingen. Eftersom Sverige nu släppt Hamid Noury tror hon inte att det blir några fler förhandlingar med Iran.
– Jag tror inte att regeringen har stått upp tillräckligt för min man. Det är orättvist, han lider så mycket. Jag tänkte aldrig att Sverige skulle lämna min man såhär, för jag tror på ett Sverige med frihet och rättvisa. Nu känner jag mig trasig, det här är för mycket för mig, säger Vida Mehrannia.

Karolinska Institutets rektor Annika Östman Wernerson skriver i ett uttalande att hon är missnöjd med att regeringen inte lyckats inkludera Ahmadreza Djalali i utväxlingen.
”Jag vill betona att jag inte har full insyn i det här ärendet, men jag är besviken att Ahmadreza inte finns med i den här fångutväxlingen”, skriver hon.

Statsminister Ulf Kristersson (M) säger till TV4 att man under förhandlingarna om utväxlingen har försökt få Iran att släppa även Ahmadreza Djalali, men att Iran vägrade gå med på det.
”Alternativet hade varit att lämna över, även de två svenskar som vi fick hem i Iran, och det hade inte varit ett rimligt alternativ”, sade han.

Efter att ha tagit del av Ahmadreza Djalalis ljudinspelning säger Tobias Billström att regeringen gjort allt man kunnat för att få honom att ingå i  fångutväxlingen.

Anledningen till att det inte gick är, enligt utrikesministern, att Iran inte ville diskutera Ahmadreza Djalali alls eftersom man inte ser honom som svensk medborgare utan som iransk.
”Då hade vi till slut bara ett enda val. Antingen att avstå från att få några utväxlade överhuvudtaget av de här personerna eller att sitta kvar i det här låsta läget”, säger Tobias Billström till Expressen.

Ahmadreza Djalali blev svensk medborgare 2018. Han greps i Iran och anklagades för spioneri för Israels räkning, vilket han dömdes till döden för i slutet av 2017.

Nummer 3, 2024
Nummer 4, 2023