Nyligen vann reklambyrån Familjen Pangea en upphandling för Stockholms universitet i konkurrens med ett tjugotal andra byråer. ”Något som vi givetvis är extremt glada och stolta över. Stockholms universitet huserar nästan 70 000 studenter och 5 500 anställda vilket gör det till en av Stockholms största arbetsplatser”, skriver Familjen Pangea på sin hemsida.
Samma byrå ska hjälpa Örebro universitet att rekrytera studenter till deras nya civilingenjörsutbildning. De båda uppdragen bedöms vara värda tre–fyra miljoner respektive två miljoner per år.
Andra universitet och högskolor har också samarbeten med olika reklambyråer.
Även om utgifterna för universitetens och högskolornas marknadsföring varierar mellan bara en och fyra promille av de totala budgeterna så blir det stora summor. Sammanlagt handlar det om mellan 100 och 200 miljoner kronor årligen.
Mycket pengar. Och viktiga pengar. Det gäller att synas för att profilera sig och rekrytera nya studenter, forskare och lärare. Satsningar som kostar.
Fyra miljoner på rekrytering utomlands
Totalt fyra miljoner kronor per år lägger Lunds universitet på att locka utländska studenter. En marknadsföring för att hitta rätt studenter i bygget av ett modernt lärosäte.
– Vi lever i en global värld. Därför är det viktigt att rekrytera studenter från andra länder, som ger andra perspektiv samtidigt som vi kan förmedla den kunskap vi har, säger Richard Stenelo, chef för externa relationer vid Lunds universitet.
Vid sidan av mässor och lokala agenter på provision så presenterar sig universitetet genom annonser på webben, med hjälp av bloggare och även i tryckt material. Förra året gav satsningen 430 nya utländska studenter, till en kostnad av nästan 10 000 kronor per rekrytering.
Inte helt jämförbart
Universitetsläraren har gjort en sammanställning över hur mycket Sveriges universitet och högskolor totalt satsar på marknadsföring. Uppgiften var inte helt enkel. På en del ställen har man ingen central budget för marknadsföring. Andra uppgifter är inte helt jämförbara. Och det finns tveksamheter ute på universiteten till att göra en jämförelse.
Pål Kastensen, marknadschef vid Luleå tekniska universitet menar exempelvis att den budget han ansvarar för innehåller lärosätets alla utgifter för marknadsföring, medan man på andra lärosäten kan ha de kostnaderna utspridda mellan olika poster/avdelningar/enheter.
– Vår tvekan består i att en jämförelse mellan lärosäten utan ovanstående kunskap i beaktande, riskerar att inte bli rättvisande och i bästa fall uppfattas populistisk till sin karaktär, skriver exempelvis Pål Kastensson, marknadschef vid Luleå tekniska universitet i ett mejl.
Trots felkällor ger Universitetslärarens sammanställning en uppfattning om hur mycket pengar högskolor och universitet satsar på marknadsföring. Totalt handlar det om mer än 100 miljoner kronor, säkert betydligt mer eftersom utgifter för marknadsföring kan ligga under många rubriker. Dessutom finns det andra externa källor, vid sidan av anslag från ägaren, som bidrar med pengar samtidigt som man på många håll arbetar i en decentraliserad organisation och inte centralt har kontroll över exakt hur mycket pengar som går till marknadsföring.
Högskola/universitet | Total budget (Tkr) | Marknadsföring (Tkr) |
Uppsala universitet | 6 733 000 | 8 300 |
Karolinska institutet | 6 528 000 | 6 912 (1) |
Göteborgs universitet | 6 000 000 | 2 700 |
Lunds universitet | 4 000 000 | 8 000 (2) |
Linköpings universitet | 3 626 000 (3) | 8 600 |
Chalmers tekniska högskola | 3 410 000 (3) | 3 000 |
Stockholms universitet | 3 244 143 | 18 204 (4) |
Luleå tekniska universitet | 1 700 000 | 5 000 |
Malmö högskola | 1 385 000 | 1 500 |
Örebro universitet | 1 100 000 (3) | 6 200 (3) |
Karlstad universitet | 1 054 000 | 2 995 |
Mittuniversitetet | 916 000 (3) | 4 985 |
Mälardalens högskola | 890 000 | 7 000 |
Södertörns högskola | 750 000 | 1 000 |
Högskolan i Borås | 651 500 (3) | 3 700 |
Högskolan Dalarna | 614 000 | 800 (5) |
Högskolan i Gävle | 604 438 | 4 500 |
Högskolan Halmstad | 531 600 (3) | 2 125 |
Högskolan i Skövde | 500 000 | 2 000 |
Högskolan Väst | 500 000 | 5 000 |
Blekinge tekniska högskola | 442 661 | 2 470 |
Handelshögskolan i Sthl | 354 000 (3) | 2 300 |
Totalt | 45 432 000 | 107 241 |
Siffrorna avser budget 2016. Undantag se (1) och (3). | ||
1. Utfall 2014
2. Uppskattad summa 3. Siffrorna avser 2015 4. Inkluderar även kommunikation 5. Avser enbart nationell studentrekrytering |
||
Källa: Uppgifter från respektive universitet/högskola |