Teaching Within the higher education sector, there has been a great deal of reflection on the subject of artificial intelligence since Chat GPT was launched. The key question so far has been about cheating.
Första fuskaren åkte fast – så vad händer nu?
Undervisning Inom högskolesektorn har det reflekterats flitigt kring artificiell intelligens sedan Chat GPT lanserades. Knäckfrågan har hittills handlat om fusk.
Skiftet till distans ändrade normerna för studerande
Undervisning Hur såg studenterna på den akuta övergången till distans under pandemin? Patrik Hernwall och hans kollegor grep tillfället i flykten för att få reda på det.
Vetenskapen bör vara öppen – även för studenter
Student Lärosätena bör publicera kurslitteratur som öppna lärresurser

Väktare dygnet runt efter incidenter på campus
Arbetsmiljö Larm och polisutryckningar, misshandel och skadegörelse. Den senaste tidens händelser har skapat oro på campus i Umeå. Nu finns väktare på plats dygnet runt, precis som i Stockholm och Göteborg.

AI chatbot compared to ghostwriters
Teaching There has been a great deal of heated discussion since the chatbot ChatGPT was launched. Just about everyone in the higher education sector has been talking about artificial intelligence. So when does it become cheating?

AI-chatbot jämförs med spökskrivare
Undervisning Diskussionen har gått varm sedan chatboten ChatGPT lanserades. Var och varannan inom högskolesektorn har snart reflekterat över artificiell intelligens. Så när blir det fusk?

Visselblåsningar vid vart tredje lärosäte
Arbetsmiljö Enligt den nya visselblåsarlagen har universitet och högskolor nu infört sina egna visselblåsarkanaler. Hittills har elva lärosäten tagit emot minst en anmälan via sin kanal, visar Universitetslärarens genomgång.

Lärosätena bildar nätverk för klimatet
Miljö Ett nytt klimatnätverk ska få landets högskolor och universitet att samlas kring hur man kan jobba klimatförbättrande.
Nytt forum ska ge stöd åt doktorander
Doktorand Hallå där Åsa Burman, docent i praktisk filosofi vid Stockholms universitet och projektledare för lärosätets nya Forum för doktorander.