Låt tåghjärnan jobba

Lång tjänsteresa inbokad? En ny bok, skriven av tre forskare från Uppsala universitet, hjälper dig att jobba mer effektivt på tåget.

23 september, 2024

På institutionen för freds- och konfliktforskning vid Uppsala universitet togs 2018 ett beslut om att halvera flygutsläppen under en femårsperiod. Samtidigt hade ett arbete med att skapa bättre miljöer för djuparbete pågått en tid.

Där någonstans föddes idén till boken Brain train hos forskarna Isak Svensson, Desirée Nilsson och Mimmi Söderberg Kovacs.

– Vi började experimentera och flyttade över det här till tågresan, som ett sätt att öka värdet av den. För att utveckla tågresan som en speciell miljö anpassad för djuparbete, säger Isak Svensson.

Han beskriver hur en tolvtimmarsresa till Berlin, i stället för att ses som en lång resdag, snarare blir ett tillfälle för djuparbete. Hur man förvandlar tågresan till en bra dag på jobbet beror på vilken typ av arbetsuppgifter man har framför sig, säger Isak Svensson.

Generellt brukar gruppen boka sittplatser tillsammans, utse någon till schemaansvarig och samlas en stund innan avgång för att gå igenom upplägget.

– Om det står i mitt schema att jag ska jobba tre pass, de första två med ett bokkapitel och på det tredje ska jag förbereda en föreläsning, då vet jag vad jag ska göra. Sedan har vi utsett någon som är ansvarig för tiden och är väldigt strikta med att hålla den.

Man går ombord, fäller upp datorn och sätter på hörlurarna. När den tidsansvariga signalerar att tiden är ute kan schemat till exempel innehålla rast eller paus för enklare yogaövningar.

Att just forskare på institutionen för freds- och konfliktforskning skrivit en bok om att jobba effektivt på tåg är inte så konstigt, menar Isak Svensson.

– Vi är en av de institutionerna som flyger mest, vårt ämne är väldigt internationaliserat och fält­arbetet kräver ofta långa resor. För att kunna fortsätta bedriva bra fredsforskning är det inte rimligt för oss på institutionsnivå att sluta flyga. Samtidigt är det inte rimligt att ignorera en hållning där man som organisation vill minska flygutsläppen.

Så jobbar du på tåget – 4 tips

1. Schemalägg tågresan som en del av konferensen eller work­shopen – så att den inte börjar när du kommer fram utan när du åker.

2. Jobba i djupa pass. Var noggrann med när passet börjar och slutar. Stäng av notiser och mejlprogram.

3. Res som en grupp och gör resan till en del av projektet.

4. Ha aktiva, sociala pauser.

Evelina Edfors

Evelina Edfors-kronika