Varför försöker du nå ut med forskning så här?
– För att jag tror att det spelar roll. Människor förstår klimatförändringarna i stort och är oroliga, men jag upplever att vi behöver få ner forskningen i ögonhöjd. Ökad förståelse öppnar för delaktighet och engagemang i klimatfrågan.
Hur många har ni nått ut till?
– Vi har sålt 7 000 kortspel och har 8 000 aktiva användare på webbtjänsten Svalna som nu blir en app. Båda går också att använda som ett undervisningsmoment för att konkretisera utsläpp från olika aktiviteter, och vi pratar med representanter från Chalmers om att lärosätet som arbetsplats eventuellt ska skapa en grupp i Svalna och anta en utsläppsmålsättning.
Vad har du själv lärt dig av detta?
– Den mest uppseendeväckande siffran var hur mycket vi släpper ut med varmduschar från fjärrvärme. Så jag kanske tar lite kortare duschar nu. Flugit privat har jag inte gjort på ganska länge och jag försöker undvika att flyga i tjänsten.
Vad har företagen tillfört ditt akademiska liv?
– Bara extra arbete. Det är uppskattat inom akademin att man gör sådant här, men det är tyvärr inte meriterande. Jag gör det för att jag tycker att det är kul. Intellektuellt har jag utvecklats av att komma in i nya sammanhang, så indirekt kanske jag har blivit en bättre forskare.