Debatt

1 oktober, 2002

I dessa dagar skakas Lunds Universitet av en strid om en tillsättning av en professor i historia. Kritikerna av hur tjänstetillsättningen hanterats anför bland annat att ”universiteten har marknadsanpassats och akademiska lärare säljer undervisning och forskning”. (SvD, 7/5 -02). Det är inte längre den orädde sanningssägaren som är idealet för en professor utan fixaren, entreprenören, som bygger stora nätverk.
Jag vet inte varför dessa ord kommit upp i just detta ärende, men visst är det sant att idealet för den framgångsrike professorn idag är entreprenören, som bygger stora grupper, fixar nätverk, låter tala om sig, låter sig höras, låter sig synas, medan den som jobbar småskaligt, är fundersam och ”kufig” inte platsar. Är detta recept, taget från storindustrin verkligen ett framgångsrikt recept? Jag är inte säker på det.

NYLIGEN GJORDE MEDICINSKA Fakulteten i Lund en tämligen okomplicerad undersökning av vilka forskargrupper som var de mest eftersökta. Man utnyttjade fakultetens databas, där alla projekt finns beskrivna och räknade antal träffar. Man fick en tio-i topp lista (av totalt 190).
Det är intressant att analysera resultatet. Det mest slående var att det inte fanns någon relation mellan forskargruppens storlek och antalet eftersökningar. Där fanns små grupper om 4-5 personer. Där fanns också stora grupper om 10–15 personer. Den största hade 36 forskare. Anslagens storlek var relaterat till gruppstorleken. Det är alltså något annat än storleken som avgör efterfrågan på forskningen. Det finns andra aspekter – originalitet, mod eller vad det nu kan vara, något annat än tesen att stort är lika med bra forskning.
En slutsats är alltså att det nödvändigtvis inte blir bättre med storskalig forskning. Universiteten måste stå för det kreativa och inte det produktiva! Visst får forskarna organisera sig i stora nätverk om de vill, men det är inte det allena saliggörande. Vi måste ha ett fritt Universitet. Att tänka fritt är stort! Låt oss behålla mångfalden.

CHARLOTTE ERLANSON-ALBERTSSON
PROFESSOR I MEDICINSK