Studenternas AI-fusk mer än fördubblat

Sedan 2023 har 770 fall av fusk med hjälp av AI-verktyg lett till avstängning vid landets lärosäten, 467 av dem har skett i år. De flesta universitet och högskolor har nu förändrat sina examinationsformer i någon utsträckning, visar Universitetslärarens granskning.

11 december, 2025
Fall där studenter stängts av för otillåten användning av AI-verktyg har ökat stadigt sedan början av 2023. I år har studenter stängts av i 467 fall.

Generativa AI-verktyg som Chat GPT blev tillgängliga för en bred allmänhet hösten 2022. I februari året efter erkände en student vid Uppsala universitet att Chat GPT fått hjälpa till att lösa inlämningsuppgifter. Det var det första svenska fallet där en student varnades för att ha fuskat med hjälp av AI, vilket Universitetsläraren skrivit om.

Sedan dess har 770 fall av AI-fusk lett till avstängning, visar Universitetslärarens genomgång av 33 universitet och högskolor. Hittills i år har studenter stängts av för fusk relaterat till någon form av otillåten användning av AI-verktyg i 467 fall, förra året var det 207. Dessutom har 75 varningar delats ut sedan början av 2023.

 

75…

…varningar har delats ut till studenter som använt AI-verktyg på ett otillåtet sätt de senaste tre åren. I granskningen ingår 33 lärosäten.

770…

…fall av avstängningar, där studenter fuskat med hjälp av AI-verktyg, har skett under motsvarande period.

467…

…avstängningar har utfärdats hittills under 2025. En lista med antalet avstängningar per lärosäte finns längst ned i artikeln.

Vid Stockholms universitet har studenter stängts av i 77 fall, vilket är flest av samtliga lärosäten. Dessutom har man delat ut 24 varningar de tre senaste åren.
– Vi är Sveriges största lärosäte för utbildning på grundnivå och avancerad nivå, så ur den aspekten är det ju förväntat att vi ska ligga i topp. Sedan har vi haft ett ganska aktivt arbete för att få en hög medvetandegrad bland våra lärare om risken för fusk med AI. Det är möjligt att det också har påverkat, säger Clas Hättestrand, ordförande i disciplinnämnden vid Stockholms universitet.

Han beskriver hur personalen informeras aktivt kring AI-användning. Man har också tagit fram handledningar, kurser och workshops.
– Jag upplever att det finns ett stort intresse för de här frågorna och en vilja att diskutera. Det gäller både de positiva aspekterna av AI, som till exempel vår högskoleskole­pedagogiska enhet jobbar med, men naturligtvis också hur vi kan arbeta med examinationsformer, säger Clas Hättestrand.

Vid Linköpings universitet har man haft 63 fall där studenter stängts av på grund av otillåten användning av AI-verktyg de tre senaste åren, 47 under 2025. Dessutom har 12 varningar delats ut. Att avstängningarna ökat med tiden beror delvis på att fler och fler studenter använder AI på otillåtna sätt, tror Karin Axelsson, prorektor vid Linköpings universitet.
– Jag tror också att lärarna har blivit bättre på att skriva fram vad som är tillåtet och inte tillåtet, säger hon.

Intåget av generativ AI i högre utbildning – tror Karin Axelsson – har också gjort universitetslärare mer uppmärksamma på fusk och möjligen mer benägna att anmäla.
– Som lärare tänker man på inlämnade texter på ett annat sätt än vad man gjorde tidigare.

Hon är inte överraskad över att kurvan för avstängda studenter pekar uppåt.
– Vi gör ganska mycket just nu på LIU som borde innebära att den (kurvan reds anm.) så småningom inte bara planar ut utan också sänks, det borde vara en puckel nu. Vi har precis ett rektorsbeslut på en handlingsplan för att AI-säkra all utbildning, säger Karin Axelsson.

Enligt handlingsplanen ska examinationsformer vid samtliga kurser och program genomlysas. Man avsätter också 4 miljoner kronor per år de kommande två åren till så kallade AI-ambassadörer på institutionerna.

Karin Axelsson betonar att det inte enbart är en handlingsplan för att stävja fusk.
– Vi ska inventera alla kursers examinationsformer så att man inte kör på i gamla spår med till exempel en hemtenta som har sett likadan ut i många år. Men vi tittar lika mycket, eller kanske ännu mer, på hur vi kan behöva förändra kursinnehåll så att vi förbereder studenterna inför ett kommande arbetsliv där man kan förvänta sig att generativ AI ska användas, säger hon.

Universitetsläraren har också frågat lärosätena om deras examinationsformer har förändrats till följd av AI, och i så fall hur. Av de 32 universitet och högskolor som svarat på de frågorna uppger 27 att sätten att examinera på har förändrats i någon mån. Vid ytterligare några pågår diskussioner om examinationsformer.

Beckmans designhögskola, Konstfack, Kungliga Konsthögskolan, Kungliga Musikhögskolan och Stockholms konstnärliga högskola är de enda lärosäten som inte redovisar några fall av AI-relaterat fusk.

Maria Hedman Hvitfeldt

Prefekt, Stockholms konstnärliga högskola

Att just de konstnärliga lärosätena inte har avslöjat några AI-fuskare kan ha olika orsaker, menar Maria Hedman Hvitfeldt, prefekt vid Stockholms konstnärliga högskola.
– Vi får snarare jobba med att studenterna ska ta till sig kunskap om AI och använda det på ett sätt som gynnar konsten, alltså utvecklingen av ett konstnärskap, säger hon.

Icke konstnärliga lärosäten kan dock förmodligen lära av de konstnärligas sätt att examinera, tror Clas Hättestrand vid Stockholms universitet.
– Det kan vi absolut göra, det är jag övertygad om. Vi har ju ett ganska aktivt arbete inom SUHF kring de här frågorna med en del lärande emellan lärosätena och vi har konferenser och workshops även på den nivån.

Maria Hedman Hvitfeldt påpekar att det är svårt att jämföra de olika typerna av läro­säten med varandra i avseendet examinationer.
– Juristprogrammet jobbar mycket med case. Det är ju motsvarande det som vi gör skulle jag säga. Men sedan måste man kunna lagboken också. Vi har inte riktigt något som motsvarar det.

Möjligen kan de praktiska examinationsmomenten inspirera, tror hon.
– Vi har väldigt nära kontakt med studenterna och det kanske man inte kan ha på samma sätt på ett annat lärosäte. Då skulle praktiska prov, om det inte är så att man redan har det, vara ett alternativ. Där ser man tydligt vad studenten kan och inte kan, säger Maria Hedman Hvitfeldt.

Avstängning eller varning

Enligt högskoleförordningen kan en student som använt otillåtna hjälpmedel eller försökt vilseleda vid prov stängas av i högst sex månader, beslutet tas i disciplinnämnd.

Rektor kan annars dela ut varning. Det innebär att studenten får delta i examinationer och utbildning, men får en tillsägelse. En varning kan överklagas till disciplinnämnden.

Universitetsläraren utformas enligt journalistiska principer och följer mediebranschens publicitets- och yrkesetiska regler. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, fackförbundet SULF.
Debatt och krönikor

Klara Bolander Laksov

Klara-Bolander-Laksov

Skicka din debattartikel till redaktionen@universitetslararen.se

Senaste numret
Tidningsarkiv