Bok om nydisputerades erfarenheter

I en ny bok berättar nydisputerade akademiker om sina erfarenheter som doktorander.
– I det som finns publicerat om att vara forskarstudent tyckte vi att de levda erfarenheterna saknades, säger Cristina Ghita, en av bokens redaktörer.

4 december, 2025

Cristina Ghita är forskare inom samhällsbyggnad och industriell teknik vid Uppsala universitet och tillsammans med Martin Stojanov, universitetslektor i datavetenskap och medieteknik vid Malmö universitet, redaktör för boken The PhD Wanderer: Essays on Doctoral Studies in Sweden. Boken utgår från nydisputerade akademikers berättelser om deras erfarenheter från doktorandtiden.

Varför denna bok?
– Som doktorander upplevde vi en kontrast mellan hur vi hade föreställt oss utbildningen och hur det faktiskt var. I det som finns publicerat om att vara forskarstudent tyckte vi att de levda erfarenheterna saknades, säger Cristina Ghita.

Cristina Ghita

Forskare vid Uppsala universitet och redaktör för boken PhD Wanderer: Essays on Doctoral Studies in Sweden

Varför använder ni metaforen vandrare?
– Det signalerar att det inte bara handlar om en resa från punkt A till punkt B, utan att vi vandrar, utforskar och upptäcker saker. Doktorandvandraren ger sig ut på okänd mark, går vilse och hittar nya spännande riktningar.

Boken inleds med ett citat från Bilbo i Sagan om ringen: ”Det är ett riskabelt företag att gå ut genom dörren, Frodo. Man går ut på vägen, och håller man inte fötterna i styr så vet ingen vart det bär iväg.”
– Att börja en forskarutbildning innebär för många också en bokstavlig resa, många flyttar långt hemifrån till ett nytt universitet, en ny kultur och nytt land och ny stad. Att ta det steget kan också vara skrämmande, som citatet från Bilbo visar. Jag tyckte citatet fångade idén om att ge sig ut på vägen i livet, eller i det här fallet det akademiska livet. Och kanske finns det något både inspirerande och hoppfullt i Tolkiens verk som akademiker relaterar till?

Vad vill ni åstadkomma med den här boken?
– Texterna är relevanta för nuvarande eller blivande doktorander, men också för deras handledare, personer i stödjande roller, studierektorer, institutioner. Boken är tänkt att användas som kursmaterial i pedagogiska kurser, workshops och läsecirklar.

Vad säger boken om doktorandernas situation?
– Den visar att det finns både glädjeämnen och problem i doktorandutbildningen. Det är svårt att hitta balansen, och ofta har vi inte resurser för att göra det, utan det blir ofta en process av trial and error, vilket kan vara väldigt utmattande.

Vad vill du särskilt lyfta fram?
– Ett genomgående tema i boken är resiliens, hur doktorander och forskare stött på problem och övervunnit dem. Här finns också temat hopp, att hålla ut och fortsätta framåt.

Boken finns att ladda ned gratis här.

Universitetsläraren utformas enligt journalistiska principer och följer mediebranschens publicitets- och yrkesetiska regler. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, fackförbundet SULF.
Ämnen i artikeln:
Dela:
Debatt och krönikor

Klara Bolander Laksov

Klara-Bolander-Laksov

Skicka din debattartikel till redaktionen@universitetslararen.se

Senaste numret
Tidningsarkiv