Få in AI-kunskap i undervisningen

Gräv där du står och börja med en enkel uppgift till studenterna. Jobba sedan vidare med kritisk reflektion kring AI-skapat innehåll för att öka studenternas AI-litteracitet.

22 september, 2025

AI-litteracitet handlar om förmågan att förstå, använda och kritiskt bedöma AI i olika sammanhang. Detta är en förmåga som studenterna i högre grad kan förväntas ha med sig in i högskolan om några år, men nu finns ett kunskapsgap som behöver fyllas. Det gäller också för lärarna själva, menar Jörgen Bengtsson.

Han är lektor i farmakokinetik på farmaceutiska fakulteten vid Uppsala universitet, men fick för några år sedan upp ögonen för potentialen för AI i högskolan och jobbar nu till största delen med detta på enheten för universitetspedagogik.
– Man vill att studenten ska göra grovjobbet själv och använda AI som ett lager ovanpå, som ett bollplank som utvecklar det som studenten själv har tagit fram från grunden. Det gynnar inte inlärning att mata in ett problem eller en uppgift och be om en färdig text eller en färdig lösning.

Jörgen Bengtsson

Lektor i farmakokinetik vid Uppsala universitet

Steg ett för att öka sin AI-litteracitet är att börja använda AI. Jörgen Bengtsson har använt det för att automatisera repetitivt arbete, ta fram bedömningsunderlag och förtydliga sina instruktioner till studenterna.

För att öka sina studenters AI-litteracitet har Jörgen Bengtsson till exempel bett dem att skapa en AI-genererad bild till ett koncept i sin inlämningsuppgift. Med hjälp av AI samlade han sedan alla 70 bilder till ett kollage i Powerpoint som han visade studenterna.
– De blev jätteglada: ”Titta där är min bild! Och kolla på den där, vad häftigt!” Det väcker också tankar. ”Jaha, kan man göra på det här sättet?” eller ”Jag kunde prompta en bild, jag fick lite idéer, jag kan använda det här på nästa kurs i utbildningen också”.

Jörgen Bengtsson understryker att det är sekundärt hur en student lär sig, det viktiga är att lära sig.
– Man kan ju skapa musik med AI nu, så studenterna kanske kan skapa en låt om en kemisk process, eller en text.
Ett sätt att belysa AI:s begränsningar och träna den kritiska granskningen av AI-genererade resultat är att tillsammans jämföra AI-svar med kurslitteraturens innehåll.

Enkla AI-uppgifter för studenter

  • Skapa en illustration.
  • Skapa instuderings­frågor.
  • Jämför kurslitteratur med AI-text.
Universitetsläraren utformas enligt journalistiska principer och följer mediebranschens publicitets- och yrkesetiska regler. Tidningen har en fri och självständig ställning gentemot sin ägare, fackförbundet SULF.
Ämnen i artikeln:
Dela:
Debatt och krönikor

Evelina Edfors

Evelina Edfors-kronika

Skicka din debattartikel till redaktionen@universitetslararen.se

Senaste numret
Tidningsarkiv