Kursen Ny som lärare har i mer än tio år gett doktorander och adjunkter vid Umeå universitet en veckas orientering i utmaningen att börja undervisa på universitet. Varje terminsstart får ett tjugotal nya deltagare en genomgång av regelverk, muntlig presentation och annat som behövs för att ro en kurs i hamn.
– Man får en insikt i att lärarrollen innebär något mer än att gå in i klassrummet, rabbla upp allt man kan och sedan gå ut, för så fungerar det ju inte, säger Eva Svedmark, kursansvarig på Universitetspedagogik och lärandestöd i Umeå.
Eva Svedmark
Kursansvarig på Universitetspedagogik och lärandestöd vid Umeå universitet
Första dagen diskuterar deltagarna bland annat vilka rädslor och farhågor de har inför starten som lärare. Sedan tejpas lappar upp på tavlan, där alla kan se att många delar samma typ av oro. Den kan handla om konflikter i klassrummet, att man oavsiktligt ska kränka någon, eller att nivån på undervisningen ska vara för hög eller låg. En del är också rädda för att tala inför grupp.
– Så kursen är ganska praktisk. Vi har många övningar i att undervisa för att de ska känna sig mer säkra. En viktig tanke med kursen är att vi ska bygga självförtroende och känslan att ”det här fixar jag”.
Något alla nya lärare måste ha koll på är regelverket kring utbildningsfrågor, var man hittar det och vad det innebär i yrkesvardagen.
– Det ska alla lärare känna till, säger Eva Svedmark.
Hennes tips till nybörjare ute i landet är att efterfråga introduktionskurser hos institutioner och högskolepedagogiska enheter. Att prata med läraren som tidigare hade ”din” kurs kan också ge mycket.
– Varför ser kursen ut som den gör? Vad är den pedagogiska grundtanken? När du vet det kan du eventuellt låta kursen se ut som senast, och med mer erfarenhet börja utveckla den.
Ett medskick är också att inte ställa för höga krav på sig själv.
– Det är okej att vara nybörjare. Alla är nya i början. Då kan man luta sig mot erfarna kollegor. Och kanske hitta en egen pedagogisk mentor.
5 tips till nya lärare
- Efterfråga introduktionskurs för nya lärare.
- Ha koll på regelverket.
- Prata med den som haft ”din” kurs tidigare.
- Ställ inte för höga krav på dig själv.
- Sök stöd hos erfarna kollegor.
Källa: Eva Svedmark, Umeå universitet