Universitetsläraren har tagit del av SULF:s JO-anmälan mot Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH. Förbundet anmäler GIH för begränsning av lärares och forskares upphovsrätt i strid mot grundlagen samt intrång i lärares och forskares upphovsrätt.
Detta genom att GIH utfärdat en riktlinje som innebär att lärosätet har nyttjanderätt till lärares undervisningsmaterial och att GIH får ”använda undervisningsmaterial för undervisningsändamål och att genomföra nödvändiga ändringar och uppdateringar av materialet. Nyttjanderätten innefattar också en rätt att tillgängliggöra och framställa exemplar, såväl i tryckt som i elektronisk form”.
I sista punkten i JO-anmälan hävdar SULF att GIH:s riktlinje strider både mot regeringsformen och upphovsrättslagen. Förbundet uppmanar därför att JO ska rikta kritik mot GIH, och att JO föreslår att GIH upphäver riktlinjen.
Bakgrunden till JO-anmälningarna är en långvarig motsättning om universitetslärares rätt till sitt undervisningsmaterial.
Fackliga organisationer hävdar att det finns ett sedvanerättsligt lärarundantag som innebär att lärosätet inte har rätt att använda lärarens undervisningsmaterial utan lärarens godkännande.
Arbetsgivarna hävdar å sin sida att även på universiteten gäller den så kallade tumregeln som finns på den övriga arbetsmarknaden. Den innebär att arbetsgivaren har nyttjanderätt för verk som en anställd skapar vid utförandet av sina normala arbetsuppgifter eller efter arbetsgivarens särskilda instruktioner.
Lärarundantaget har nu debatterats i åtminstone två decennier. Dock utan att få en lösning. Tvärtom.
Lärosätenas syn på lärarundantaget och universitetslärares upphovsrätt har förskjutits i takt med den ökade digitaliseringen av undervisning och undervisningsmaterial. En rad universitet och högskolor har på senare år tagit fram egna riktlinjer som innebär att lärosätet har nyttjanderätt till undervisningsmaterialet.
SULF har under en längre tid letat efter sätt att driva frågan arbetsrättsligt. Förbundet har sökt efter ett konkret medlemsärende för att den vägen driva frågan om upphovsrätten. Men det har varit svårt att hitta ärenden med rätt förutsättningar och medlemmar som vill låta förbundet driva frågan.
Nu har SULF därför bytt strategi. Man riktar in sig direkt på lärosätenas riktlinjer som förbundet menar i flertalet fall inte följer alla delar av den upphovsrättsliga lagstiftningen om samtycke för användning, uppdatering och vidareutveckling av upphovsrättsligt skyddat material.