Ny skrift vägleder i god forskningssed

De senaste åren har det skett förändringar i de lagar och regler som forskare behöver förhålla sig till i arbetet. Vetenskapsrådet ger därför ut en ny version av vägledningen God forskningssed.

24 oktober, 2024
Sedan den tidigare versionen av God forskningssed kom har det tillkommit en ny tillsynsordning för avvikelser och oredlighet i forskning, ett nytt centraliserat etikprövningssystem samt en AI-reglering i EU.

Den tidigare versionen av God forskningssed kom ut 2017 och används i forskarutbildningen såväl som av enskilda forskare. Men sedan dess har det tillkommit en ny tillsynsordning för avvikelser och oredlighet i forskning, ett nytt centraliserat etikprövningssystem med skärpt straffansvar, dataskyddsförordningen och en färsk AI-reglering i EU.

Under tiden sedan den förra utgåvan av har också ett specifikt forskningsetiskt normdokument blivit allt mer etablerat: The European Code of Conduct for Research Integrity, känt som Allea-kodexen. Den är till exempel bindande för alla som har anslag från EU:s ramverksprogram för forskning.

Den nya versionen har därför sin utgångpunkt i Allea-kodexen, vilken är framtagen av forskarsamhället självt. Tillförlitlighet, ärlighet, respekt och ansvar är kodexens grundprinciper.
– Målet är att alla forskare inom samtliga forskningsområden ska känna igen sig i merparten av innehållet i God forskningssed, säger Karolina Wallenborg Bjelic som har lett arbetet på VR.

Skriften tar bland annat upp vem som har ansvar för vad i upprätthållandet av god forskningssed, vilka risker forskare behöver ta hänsyn till och hur öppenhet bör praktiseras rent konkret.

Flera av avsnitten avslutas med reflektionsfrågor. Som: ”Vilken typ av avvikelser från god forskningssed tror du är vanligast inom ditt forskningsområde och varför?”, eller ”Finns det några särskilt utsatta eller sårbara individer eller grupper som du behöver ta hänsyn till?”.

Hela det avslutande kapitlet handlar också om etisk reflektion – ett krav som forskningsfinansiärer ofta ställer på forskaren. De fyra steg som lyfts fram i en sådan process är: förstå situationen, identifiera alternativ, analysera alternativen, jämför dem och gör ett val.

Författare för God forskningssed 2024 är Jonas Åkerman och Vetenskapsrådet. Jonas Åkerman är samordnare för forskningsetik vid Stockholms universitet och möter i den rollen forskarnas funderingar.
– Jag får mycket frågor om författarskap, samtycke och samarbeten utomlands eller utanför akademin.  Det är teman som vi har tagit med i reflektionsexemplen delvis för att vi har identifierat dem som områden där vi tror att det finns ett behov av mer vägledning och diskussion.

Eftersom regelverk och praxis förändras har den nya versionen av God forskningssed gjorts med syftet att kunna uppdateras kontinuerligt. Den ska som tidigare också översättas till engelska.

Nummer 4, 2024
Nummer 3, 2024