BTH bygger om padelhall till virtuellt labb

Blekinge tekniska högskola i Karlskrona förvandlar en nedlagd padelhall till ett virtuellt labb. Labbet ska användas av såväl forskare och studenter, som spelutvecklare och filmskapare.

3 oktober, 2024
Andreas Blomlöf
Tobias Larsson (till höger) och Ryan Ruvald vid en massiv led-skärm i Blekinge tekniska högskolas nya virtuella labb.

I början av september förvandlades den före detta padelhallen Blå Hall i Karlskrona till en avancerad virtuell studio. Med hjälp av massiva led-skärmar skapar Blekinge tekniska högskola (BTH) en tekniskt innovativ arena, där digitala miljöer kan upplevas ”på riktigt”.
– Det är en teknik som börjat användas i en del filmproduktioner, då det betyder att man inte längre behöver använda green screens utan i stället kan sätta skådespelare i filmmiljön direkt, säger Tobias Larsson, professor i maskinteknik vid BTH.

Projektet går under namnet Virtual Production Studio Lab och har pågått i olika steg sedan 2022. Att faktiskt flytta in i en lokal och installera de stora skärmarna innebär ett stort framsteg för alla inblandade.
– Det vi ser fram emot mest är att föra samman så många olika områden – produktutveckling, forskning, filmskapande och spelutveckling – på ett och samma ställe.

Projektet görs i samarbete med Karlskrona kommun, Region Blekinge och det Karlskronabaserade produktionsbolaget Istudios visuals. För högskolans del innebär projektet helt nya möjligheter när det kommer till maskinteknik och produktutveckling, både för studentprojekt och för samarbeten med industriföretag.

Ryan Ruvald är postdoktor inom maskinteknik vid BTH och en av personerna som ser fram emot att upptäcka hur labbet kan utveckla hans arbete.
– Jag har länge arbetat med vad vi kallar ”sandboxes”, där vi genom prototyper och visualiseringar kan hjälpa företag att ta viktiga beslut inom produktutveckling. Vi tittar exempelvis på hållbarhet och livscykel. I ett sådant här avancerat labb kan vi ge en ännu större förståelse och fördjupning, säger han.

BTH samarbetar i dag med flera stora bolag, exempelvis Volvo och NKT. I och med etableringen av ett så avancerat labb hoppas man att samarbeten med industrin fortsätter växa och expandera.
– Samtidigt vill vi göra högskolan mer attraktiv för studenter och forskare. Jag upplever att många högskolor under de senaste åren har avvecklat flera labbmiljöer till fördel för teoretiska miljöer. Här vill vi bli än mer spetsiga i den kompetens vi besitter och kan erbjuda, säger Tobias Larsson.

Padelhallen, som nu blir till virtuellt labb, ägs av bolaget som tidigare bedrev padelverksamheten. BTH står som hyresgäst under det första året och man kommer att dela på tiden med de andra verksamhetspartnerna. Exempelvis kommer det förutom forskning bedrivas filminspelning och spelutveckling på plats.

Men enligt överenskommelse har BTH tillgång till labbet över 50 procent av tiden.
– Det kommer inte vara enbart en filmstudio som kan användas av produktioner som ska filma i flera månader. Det huvudsakliga syftet är att det ska användas av högskolestudenter och forskare, och sedan kan det bli en extern verksamhet kring film på tillgänglig tid, säger Ryan Ruvald.

Labbet är planerat att stå klart för användning i slutet av september i år.

Nummer 4, 2024
Nummer 3, 2024