Ilska och chock efter lärarvarsel i Borås

Nu varslas 12 personer om uppsägning vid Högskolan i Borås. Tidigare har 14 personer fått avgångspaket.
– Jag hade inte kunnat föreställa mig hur chockartat det har blivit för många medlemmar och vilken ilska det väcker, säger Martin Behre, ordförande för Saco-s i Borås.

Underskottet vid Högskolan i Borås var dryga 22 miljoner kronor för 2023. Förra året fattades därför beslut om att minska antalet anställda. I början på året fick 14 anställda avgångspaket som innebar att de får lön och blir arbetsbefriade under uppsägningstiden.

Men eftersom högskolan behöver spara ännu mer varslas nu tolv personer om uppsägning för arbetsbrist på grund av medelsbrist. Alla tolv är universitetslärare.
– Grunden till det här problemet är sjunkande söktryck på lärarutbildningarna och nu även på förskollärarutbildningen, säger Åsa Söderlind, tillförordnad akademichef för Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT.

Åsa Söderlind

Tillförordnad akademichef, Högskolan i Borås

Enligt henne fanns inga andra alternativ än att minska antalet universitetslärare.
– Personalkostnaden är ju den helt dominerande kostnaden för lärosäten. Den är så mycket större än alla andra kostnader så det har blivit oundvikligt, tyvärr. Och i slutändan så måste akademin bära sina egna kostnader och det måste delvis också institutionen göra.

Martin Behre, ordförande i Saco-S-föreningen och SULF-föreningen på Högskolan i Borås, säger att processen har tagit lång tid.
– Vi har fått pressa på ganska mycket för att få underlag från arbetsgivaren som är korrekta utifrån det som vi tolkar är avtal och lag.

Han betonar att det är en drastisk nedskärning, från 72 heltidsekvivalenter har man minskat med 26 heltidsekvivalenter.
– Plötsligt försvinner nästan var tredje person. Det är inga glada personer som är kvar. Man är väldigt arga och upprörda. Just nu så har jag svårt att se vägen fram till ett normalläge igen. Det är så mycket upprörda känslor och ilska i många delar av personalen. Både bland de som är kvar och de som lämnar, säger Martin Behre.

Han beskriver att medlemmar har reagerat kraftigt på varselbeskedet.
– Jag hade inte kunnat föreställa mig hur chockartat det har blivit för många medlemmar och vilken ilska det väcker. Det var bortom min föreställningsvärld. Och jag hade inte trott att det skulle bli sådana konsekvenser för arbetsmiljö och det löpande arbetet.

Akademichefen Åsa Söderlind påpekar att ett lågt söktryck till lärarutbildningar inte bara är ett problem för Högskolan i Borås utan också ett nationellt problem.
– Nu ska arbetsgivaren göra en omplaceringsutredning. Det vill säga undersöka om man kan matcha de här personerna till utlysta tjänster och planerade rekryteringar på hela högskolan. Det ska vi göra skyndsamt under maj månad. Men om det inte går att hitta några lösningar så är nästa steg att de blir uppsagda.

Hur blir arbetssituationen för dem som blir kvar?
– Det finns en oro och vi har redan påbörjat en detaljerad planering inför hösten för att pussla ihop alla kurser och hur de kan bemannas. Det kan bli förändringar för dem som är kvar för att klara utbildningsverksamheten.

Åsa Söderlind beskriver stämningen på lärarinstitutionen som tryckt.
– Det är tungt för många och framför allt naturligtvis för de som riskerar sitt arbete. Men vi gör allt vi kan för att ändå titta framåt och planera för det som vi måste vi göra, men det är ett motlut.

Vad betyder minskningen av antalet lärare för kvaliteten på verksamheten?
– På kort sikt kommer nog vi klara av att göra det vi ska med det som kallas för hög kvalitet. Frågan är vad som händer om fyra, fem, sex år då vi pressat budgetar och folk är arga och ledsna och arbetsmiljön är dålig, säger hon.