Jag vill fortsätta arbeta och må bra ända till slutet

25 mars, 2024

fil.dr i pedagogik, docent i didaktik

Detta är en krönika. Åsikterna är skribentens egna.

Må bra tills du dör. Den rubriken fanns på en artikel från Forskning.se i slutet av förra året och den fångade verkligen mitt intresse. Artikeln passade precis mitt långvariga engagemang för seniorers möjlighet till fortsatt arbete.

Om man ska kunna fortsätta sin yrkesverksamhet som forskare behöver man ha hälsan och må bra. Nu vet vi alla redan att hög utbildning ger bättre hälsa och ett längre liv, men att vi kan förlänga livet visste vi kanske inte?

Det går att förlänga sitt liv och faktiskt också ha hälsan och må bra ända till slutet. Hoppfullt, tycker jag. I artikeln pekar forskaren Olle Melander på fem säkra sätt att förlänga sitt liv och påverka sin hälsa. Det är hans forskning om proaktivt åldrande jag sammanfattar.

Han menar också med bestämdhet att det aldrig är för sent att börja tänka på en bra ålderdom. Jag har verkligen tagit fasta på detta och anammat hans råd.

Självklart är våra gener avgörande, men till och med generna kan man påverka, menar Olle Melander, som är professor i internmedicin vid Lunds universitet och överläkare vid Skånes universitetssjukhus. Han och hans forskarteam har kommit en bra bit på väg när det gäller att förstå hur man ska få en bra ålderdom.

De har studerat vilka genvarianter som ger sjukdom och för tidigt åldrande och det finns goda möjligheter att motverka de dåliga genernas effekt på hälsan.

Olle Melander är själv 53 år men planerar att bli minst 85 år gammal. Härligt! För att bli det har han vidtagit en rad olika åtgärder som han menar minskar risken för åldersrelaterade sjukdomar. Bland annat har han minskat hur mycket han äter, samt ökat hur mycket han motionerar.

Hans forskning syftar till att hindra det biologiska åldrandet genom att bromsa de sjukdomsdrivande processerna som både förkortar livet och gör livskvaliteten sämre.

Där har hans team bland annat kunnat se att kalorirestriktion har tydlig påverkan. Att äta långsamt och sluta äta när man är cirka 80 procent mätt är något som bevisat kan förlänga livet.

Att äta mindre och träna mer är ett nyårslöfte som få lyckas hålla, men Olle Melander tycker själv inte att det har varit jobbigt att ställa om. Generna betyder inte allt. Ungefär 50 procent av vår hälsa beror på genetik, resten på miljön.

Men så kallade dåliga gener – det vill säga gener som går i arv och som innehåller mutationer som kan ge upphov till sjukdomar, till exempel hjärtinfarkt, diabetes och demens, kan ha stor betydelse för hur gammal en människa blir.

Vi ärver olika varianter av gener. En ”dålig gen” ökar risken för en viss sjukdom. Säg att det innebär att just den genen är mer aktiv, då går det faktiskt att med en livsstilsförändring påverka uttrycket hos genen.

Det går inte att förändra genens dna-sekvens, men man kan påverka hur genen kopierar sig vidare och därmed hur aktiv den är.

Olle Melander är sin egen försökskanin. Jag har tagit fasta på hans råd att man bara ska äta sig nästan mätt och äta långsamt. Jag röker inte, och rökning är en faktor som annars kan förkorta livet med upp till fem år. Mina ”dåliga gener” använder jag för att peppa mig själv att göra en livsstilsförändring.

Det är en missuppfattning, menar Olle Melander, att det är kört bara för att man har en ofördelaktig genetisk profil. Jag försöker att vara fysiskt aktiv, tre gånger gym och tre gånger simning varje vecka.

Fysisk aktivitet och kognitiv stimulans är grundläggande för den långsiktiga hjärn- och kroppshälsan. Jag fyller mitt liv med fortsatt yrkesverksamhet som är meningsfull.

Artikeln om Olle Melanders forskning har verkligen inspirerat mig till livsstilsförändring! Jag delar hans upplevelse att det inte har varit jobbigt att ställa om. Jag har en fantastisk träningskompis som jag tränar ihop med varje vecka och som betyder väldigt mycket för mig. Vi vill båda må bra ända tills vi dör.

Håller du med eller inte? Skriv till redaktionen.