Lärare vid Umeå universitet fick anställning utan innehåll

Umeå universitet fortsätter att utlysa så kallade intermittenta anställningar. Men en lärare som anställdes på så sätt kanske inte får några timmar alls.

14 september, 2023
Umeå universitet fortsätter att utlysa så kallade intermittenta anställningar. Foto: Mattias Pettersson

I januari 2023 skrev Universitetsläraren om att Umeå universitet utlyst intermittenta tjänster och den fackliga kritiken mot förfarandet.
– Jag är en av dem som ”fick anställning” med ett sådant kontrakt för våren. Efter att ha skickat in min ansökan och i början av terminen fått mejl från prefekten att jag ”fått denna tjänst” fick jag hemskickat ett brev där jag fick skriva under ett kontrakt, säger en lärare som fått en sådan intermittent anställning.

Inte kontaktad på hela terminen
Hen skrev under kontraktet och skickade in det. Sedan hände … ingenting.
– Jag blev under hela terminen inte kontaktad av någon, vid vare sig ämnet eller institutionen, för att bli erbjuden eller tillfrågad om att jobba, säger läraren.

Läraren anser det är ett märkligt förfarande.
– Jag har varit vikarie på andra lärosäten. Även om det är en tidsbegränsad anställning får man en mejladress, man står kanske på hemsidan, får tillgång till bibliotek och kurslitteratur och info om hur det funkar med lärplattformen.

– Poängen är att man brukar komma in i en ämnesgemenskap även om man har en tidsbegränsad anställning. Det blir något sorts utbyte och man kan till exempel bidra till högre seminarier.

”Inget intresse”
Hen menar att från Umeå universitet verkar det inte finnas något intresse för ett sådant utbyte.
– Jag tycker att inställningen från Umeå universitet är att man enbart ska lösa någon sorts undervisningsbehov. Men det finns inget intresse av att ta tillvara den kompetens som faktiskt finns hos lärare som söker vikariat.

Och hen undrar hur det ska vara möjligt att bedriva undervisning under de omständigheterna.
– Vad är förutsättningarna när man inte har tillgång till bibliotek, kurslitteratur, kan logga in på kurswebben och över huvud taget läsa in sig? Man vet inte ens vilka som är kursadministratörer. Det här är ju ett väldigt oseriöst sätt att driva undervisningen på, säger läraren.

Universitetet: Bättre för individen
SULF har riktat kritik mot intermittenta anställningar, att det är gigjobb på prekariatvillkor och att man inte kan bedriva seriös undervisning på sådana villkor.

Lars Nordlander, personalchef vid Umeå universitet, säger till Universitetsläraren att han inte kan kommentera den enskilda anställningen.

Men om intermittenta anställningar generellt säger han:
– Vi har tidigare hela tiden använt tillfälligt inringda lärare och det sköttes informellt. Men med den nya lagstiftningen synliggörs anställningen i högre utsträckning och det blir på så sätt också bättre för den individ som går med på villkoren i anställningen. Sedan kan jag förstå fackets kritik att om det behövs permanent undervisning ska vi inte gå ut med timanställningar, säger Lars Nordlander.

Facket: Prekära villkor
Karin Thorasdotter, ombudsman på SULF, kommenterar:
– Lagstiftaren har ju velat motverka otrygga anställningar. Men här har universitetet hittat en form där man kan följa lagen och ändå erbjuda anställningar på ett sätt som jag inte förstår att det kan vara bra för verksamheten. Jag tycker det här är anställningar på prekära villkor.