Forskare utvecklade flaxande robotvinge

Hallå där Christoffer Johansson, lektor och forskare i biologi vid Lunds universitet som har studerat hur en befjädrad robotvinge uppför sig i vindtunnel.

28 mars, 2023
The people affected by the contaminated water in Ronneby are monitored through samples and health records. Christel Nielsen, here together with fellow research team member Christian Lindh, analyses the data and tries to build up a picture of the environmental disaster's effects on health. PFAS have a half-life of five years, so the substances remain in the body for a long time.

Vad är det ni har gjort?
– Vi har byggt en flaxande robotvinge som är inspirerad av en kaja. Det som är speciellt med den roboten är att den klarar av att röra sig mer som en fågel än tidigare robotar.

Varför har ni gjort det här?
– Syftet är att förstå det bästa sättet för en fågel att röra sig på. Men för att förstå varför en viss rörelse är den bästa möjliga måste man även studera de rörelser som ligger utanför det som är optimalt. Vi studerar också hur riktiga fåglar flyger, men den här roboten kan vi få att utföra rörelser som verkliga fåglar inte kan göra. På så sätt kan vi undersöka om de rörelserna valts bort av fåglarna för att de är mindre effektiva.

Vad är den här forskningen bra för?
– Min forskning är grundforskning och den har egentligen inget behov av någon annan nytta. Men man kan ju tänka sig att det vi lär oss om bästa sättet att röra vingar kan vara till nytta när man utvecklar flaxande drönare.

Hur långt har utvecklingen flaxande drönare kommit?
– Det är egentligen inte mitt område men jag tycker det är roligt att följa det. Framför allt är det olika universitet som undersöker de sakerna. Det finns också företag som håller på med tillverkning av flaxande farkoster. Men än så länge är de relativt ineffektiva jämfört med andra typer av flygande robotar.