Kulturkrig på högsta nivå?

När utbildningsminister Mats Persson (L) i en debattartikel i Expressen meddelar att han vill granska förekomsten av cancelkultur på svenska lärosäten går strax debattens vågor höga.

24 november, 2022

Detta är en krönika. Åsikterna är skribentens egna.

Utbildningsministern hänvisar till Kalla Fakta i TV4, som nyligen tagit upp frågan om en cancelkultur vid svenska lärosäten. Programmet har inte några nya exempel utan nöjer sig med att redovisa två välkända och genomdiskuterade fall, n-ordet i Uppsala och debatten om Vita havet på Konstfack.

I det senare fallet blev Sara Kristofferssons bok Hela havet stormar mycket uppmärksammad i våras. Det är förvånande att Kalla Fakta inte kunnat gräva fram något mer när de nu tog sig an cancelkulturen.

Hur som helst tog nytillträdde utbildningsministern fasta på inslaget och gick ut i en debattartikel i Expressen. Frågan ska utredas på departementet. Direktiv för utredningen saknas än så länge.

”Mats Persson har nog inte yrvaket råkat titta på Kalla Fakta.”

Men Mats Persson har nog inte yrvaket råkat titta på Kalla Fakta, han är ju trots allt disputerad, har enligt egen utsago tillbringat tio år i akademin och varit yrkespolitiker sedan 2009. Man kan förutsätta att innehållet i programmet inte kom som en överraskning utan att hans utspel är noga genomtänkt.

Men är han allvarligt oroad?  Eller vill han som ny och okänd minister sätta avtryck i offentligheten? Signalera handlingskraft? Markera att här är förändring på gång? ”Jag kan redan nu utlova att det kommer att bli stora reformer” sade han ju i MarieLouise Samuelssons intervju med honom i Universitetsläraren.

Och visst lyckades han röra om i grytan. Jag har räknat till över ett tjugotal debattinlägg och artiklar som antingen håller med eller sågar ministerns utspel.

I GP har dekanen Marie Demker och vice-dekanen Erika Alm från Göteborgs universitet skrivit ett genmäle med rubriken ”Universiteten lider inte av någon ’cancelkultur'”. Texten skulle ha osat svavel om den inte varit skriven på verserad akademikerprosa. De menar att hat och hot mot forskare redan är kartlagda och att Mats Perssons insinuationer är så vaga att de är omöjliga att bemöta.

”Vidare anser de två skribenterna att ministern i stället skulle ta tag i några av akademins verkliga problem.”

Vidare anser de två skribenterna att ministern i stället skulle ta tag i några av akademins verkliga problem. Som otillräcklig finansiering, osäkra anställningar, ökad styrning från regering och externa bidragsgivare och ett växande antal krav på dokumentation, kontroll samt granskning av utbildning och forskning.

Strax får de i GP mothugg av lektorerna Magnus P. Ängsal och Susanne Dodillet, också från Göteborgs universitet, som underkänner Demkers och Alms argumentation och menar att det finns en ”ideologisk konsensuskultur” och hänvisar till Ivar Arpis och Anna-Karin Wyndhamns bok Genusdoktrinen från 2020.

Ängsal och Dodillet anser att det visst finns problem med utbildningsministerns förslag på kartläggning. De menar att det finns risk för klåfingrighet åt andra hållet, men de lutar ändå åt att förslaget är välkommet. Som avslutning efterlyser de en kritisk diskussion om utbildningsministerns förslag.

”Efter att ha skummat igenom debattinlägg, ledarartiklar och insändare står det klart att debatten redan från början halkat ner i väl uppkörda ideologiska hjulspår.”

Men efter att ha skummat igenom debattinlägg, ledarartiklar och insändare står det klart att debatten redan från början halkat ner i väl uppkörda ideologiska hjulspår.

Borgerliga ledarskribenter och debattörer applåderar ministerns initiativ och vissa verkar ta för givet att den amerikanska cancelkulturen redan är väl etablerad här. Smålandsposten skriver exempelvis på ledarplats att ”Den fria forskningen och den akademiska friheten hotas inifrån universiteten”.

Skribenter på vänsterkanten menar i stället att ministerns utspel är ett sätt att flytta fokus från de viktiga frågorna. Någon menar att han ansluter sig till nätkrigarna och hämtar inspiration från hätska Twittertrådar.

I en intervju i Upsala Nya Tidning betonar utbildningsminister Mats Persson: ”Det här är inget kulturkrig”.

Man kan undra om hans kritiker håller med om det.

Per-Olof Eliasson, journalist och mångårig medarbetare på Universitetsläraren som med jämna mellanrum återkommer med nyhetskrönikor på universitetslararen.se

Håller du med eller inte? Skriv till redaktionen.