”Lärare i Iran pressas att uttrycka lojalitet”

Under de pågående protesterna i Iran pressar både regimtrogna och -kritiska grupper universitetslärare att uttrycka lojalitet. Det säger professor Mohammad Fazlhashemi.

20 oktober, 2022
Kajsa Skarsgård
Mohammad Fazlhashemi.

Mohammad Fazlhashemi, professor i islamisk teologi och filosofi vid Uppsala universitet, följer protesterna i sitt födelseland Iran och har varit i kontakt med universitetslärare där. De har berättat om ett väldigt spänt läge, hur de på väg från och till jobbet ser protester och hur dessa slås ner, och att protesterna har spridit sig till campus.
– På universiteten pågår mycket aktiviteter där lärare krävs på ställningstaganden från studenter och kollegor, både från de som protesterar och från de som är lojala med statsmakten. Lärarna känner stor press helt enkelt, säger Mohammad Fazlhashemi.

Drabbad oavsett vad
En universitetslärare har uttryckt för honom att vad han än gör blir han drabbad.
– Han måste välja mellan att riskera att förlora sitt levebröd eller att inte ansluta sig till människor som han tycker har rättmätiga krav.

Mohammad Fazlhashemi.

Mohammad Fazlhashemi beskriver det pågående upproret som en uppgörelse med politisk islam och hur det har implementerats i Iran sedan 1979, med inskränkta personliga friheter och ekonomisk kris som resultat.

Studenter har alltid varit en viktig drivkraft bakom protester i Iran, men denna gång är även en yngre åldersgrupp drivande. Protesterna är mer omfattande och spridda över hela landet. Kvinnor och flickor står i främsta ledet.

Skarp kritik mot regimen
Mohammad Fazlhashemi berättar att det i hårt censurerade tidningar har framkommit ovanligt skarp kritik mot regimen för Mahsa Jina Aminis död i moralpolisens förvar och att även högt uppsatta religiösa ledare har uttryckt stöd för kvinnors möjlighet att välja klädsel.

På vissa universitet försöker ledningarna gå en svår balansgång för att uttrycka sitt stöd till de protesterande. Efter regimens hårda attack mot protesterna vid Sharifuniversitetet bad ledningen där till exempel om ursäkt till de drabbade.

Det omvärlden kan göra till stöd för de som protesterar för frihet i Iran är att visa att de är sedda och hörda, menar Mohammad Fazlhashemi.

Sveriges universitets- och högskoleförbund, liksom flera svenska lärosäten, gick efter attacken mot Sharifuniversitetet ut med uttalanden som uttrycker oro för situationen för studenter och lärare vid universiteten, liksom stöd för deras rätt att uttrycka sig fritt.

Kajsa Skarsgård