Luca cyklade för att samla pengar till utsatta forskare

Doktoranden Luca Versteegen kom nyligen hem från en 150 mil lång cykeltur där han samlade in pengar till utsatta forskare.

12 september, 2022
Peter Olofsson
Efter 150 mils cykling nådde Luca Versteegen slutmålet Aten där Akropolis skymtar i bakgrunden. Genom cykelturen ville han skapa uppmärksamhet kring sitt budskap att många forskares frihet är hotad av extremhögern.

Luca Versteegen cyklade under sommaren med sin partner från Budapest i Ungern till Aten i Grekland. Väl framme i Aten deltog han i en konferens om politisk psykologi som är hans forskningsämne på statsvetenskapliga institutionen vid Göteborgs universitet.

Van vid långfärdscykling
Han annonserade sin kommande cykling på Twitter och Instagram. Luca Versteegen hade också en blogg på sin personliga hemsida. Genom cyklingen samlade han in 18 000 kronor till nätverket Scholars at Risk. Pengarna ska gå till forskartjänster, kommunikation och säkerhet.
– Jag och min flickvän är vana vid långfärdscykling. Vi fick idén att kombinera det vi gillar med ett gott syfte.

Luca Versteegen framhåller att många forskare inte längre kan utöva sin forskning fritt. Han nämner en ungersk forskare som tvingades flytta till Italien för att han forskade om regeringen i Ungern. Han berättar också om en turkisk kollega som fick nej till att studera sexuella minoriteters situation. I Ukraina är många universitet skadade och forskarna har tvingats fly.
– Att kunna delta i en forskningskonferens där idéer och även åsikter fritt kan utbytas utan risk för repressalier är inte självklart för alla i världen. Tyvärr har den auktoritära utvecklingen i Ungern, Polen, Ryssland och Turkiet inneburit inskränkningar, konstaterar Luca Versteegen.

Såg verkligheten
När han under cyklingen såg den ekonomiska verkligheten, den undermåliga samhällsstrukturen och den homogena befolkningen i forna öststatsländer kände han att livet där är väldigt annorlunda jämfört med hans eget kosmopolitiska liv.
– Jag förstår varför utestängande ideologier går framåt.

Förutom donationerna hejade många följare på Luca Versteegen under cyklingen och delade hans budskap.
– Jag mottog mycket positiv feedback i akademiska nätverk: en del såg mig och kände igen mig på sociala forum och på konferensen i Aten bara tack vare min insamling.

Peter Olofsson